Jag känner att jag måste komma med ett inlägg till den s k skoterdebatten, om man nu kan kalla det för det när man läser detta forum.Som jag ser det så är det mest en massa anonymt skitsnack,man kan tro att det är en anslagstavla på ett dagis där barnen hänger upp sitt bidrag. Jag tycker att det är dags att någon börjar att snacka seriöst om detta med "skoterproblematiken" för problematik är det annars skulle inte denna s k debatt finnas. Det är mycket snack om buskörning,lek och dårskap och det är från alla sidor.jag undrar om det finns någon seriös medmänniska som liksom jag vill försöka hitta en lösning på dessa problem, detta gäller både skidåkare,skoteråkare och andra människor.Jag tycker att vi borde kunna samsas allihopa för trots allt så är det gott om plats i naturen.Största problemen upplever jag att det är ju närmare man kommer tätorterna och som jag ser det är det p g a att det finns för lite skoterleder i närområdena och dem som finns är i mycket dålgt skick,nu är det inte så konstigt för det krävs en hel del pengar till leder,pengar som inte finns.Ett steg till bättre ekonomi är att ALLA skoteråkare blir medlem i den lokala skoterföreningen och bidrar då med en del av medlemsavgiften,så gå med i skoterföreningen.I och med att alla skoteråkare engagerar sig i föreningen så ökar också möjligheten att kunna arbeta konstruktivt med att förbättra och utveckla skoteråkningen och den verksamhet som berör detta,SKOTERFÖRENINGARNA måste också bli mer aktiva.Alla måste kunna samsas där ute i spåren, kommer en skidåkare går det att sakta ner och passera lugnt och försiktigt, det hjälper inte att jävlas med skidåkare för då ökar bara motståndet mot skotern. Detsamma gäller för skidåkare, varför kan de inte utnyttja de välpreparerade,utmärkta och upplysta skidspåren som finns i största möjliga utsträckning istället för att åka längs skoterlederna.Måste man åka efter en skoterled får man räkna med att det kommer skotrar och då måste man tänka logiskt-KLIV ÅT SIDAN,det är bättre att visa ömsesidig respekt iställt för att jävlas med varandra.Om vi gör detta så kan vi ha nytta av varandra,skidåkarna har lättare att komma sig ut och om vi ser till den ekonomiska biten så kan dem olika föreningarna samarbeta istället.Om man ser till skidföreningarna så verkar dem ha otroliga resurser till spårunderhåll, men inte skoterföreningarna, varför inte samarbeta och utnyttja ett gemensamt spårunderhåll, ordna arrangemang tillsammans så ökar förståelsen för varandra. Ta till exempel när Slednecks var i Gällivare-Malmberget,det har aldrig varit så mycket folk på Tippsta förr och där fick vi underhållning både från skoterfolk och skidåkare-SAMARBETE! Skotern här uppe tillför också enormt mycket mer,det skapas arbetstillällen,reparatörer,säljare,turism och inte minst av allt, en mycket stor skatteintäkt(fordonsskatt,bensin,moms m m).Klädindustrin får sälja mer kläder och tillbehörsindustrin får sälja mer. Nu tänker jag sluta men jag hoppas att andra också tycker likadant och sluta att kasta skit både skidåkare,skoteråkare och andra, samarbeta istället-det vinner vi alla på och du! gå med i din förening.
MVH Mikael Nyberg-skoteråkare i Gällivare.
PS!Jag hoppas att de skotertidningar som finns slutar att kasta skit på varandra och lägger energin på att producera bra tidningar till nytta för oss läsare istället, läser alla tidningar. DS!
MVH Mikael Nyberg-skoteråkare i Gällivare.
PS!Jag hoppas att de skotertidningar som finns slutar att kasta skit på varandra och lägger energin på att producera bra tidningar till nytta för oss läsare istället, läser alla tidningar. DS!