Insugsgummin/reedventiler 600sdi

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hej,

Jag behöver nya insugsgummin, är det någon här som har några rekommendationer? Skotern är en summit 600 sdi från 2008.

Om jag förstått sprängskisserna rätt så kommer orginal med reedventiler och gummin eftersom det sitter ihopgjutet?

Är det nån vits med att köpa standard pryttlarna, insugsgummin verkar inte vara brp's starkaste sida om man läser på nätet?

Jag såg att boysen har korgar i alu är dom ett bättre alternativ? Det blir väl väldans stumt med sådana, ställer vibrationerna till med nått elände på insug/gasspjäll?

Vad har jag för alternativ?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Boyesen korg funkar bra,,inga vibrationsproblem.

Men går det verkligen inte köpa gummin utan org bladen??! Org reedventiler är annars väldigt bra/effektiva till dessa maskiner och håller säkerligen minst 1000 mil.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag köpte Vforce till min. Fungerade klockrent dom 3 åren jsg hadde skotern. Inga sprickor eller liknande.
Tror nästan dom är billigare än originalen.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ett hörn på ett av bladen är skadat så det är väl lika bra att byta bladventilerna också.

Är det boysen som gäller om man vill ha hela kittet och nått annat än gummi?

@Brygg
Är det ett sånt här kit du pratar om?
http://www.skoterdelen.com/vforce-3-ski-doo-p-32260-c-4979.aspx
Tänk på att boysen också har gummi som kan spricka så den skär. ända skillnaden är att det gummit är billigare att byta.

Jag körde som sagt Vforce (japp sådana i länken) på min i 3 år och var inte en tendens till sprickor så jag skulle inte välja boysen bara pga alu korgarna. Jag väljer det som jag tror mest på funktionsmässigt.

Hadde även ur reedsena innan jag sålde den då jag kört ca 300 mil med den och bladen såg ut som nya.

Många skriver boysen fungerar bra. (inga egna erfarenheter) Men jag har svårt att tro dom kan vara bättre då dom bara har en rad med läppar och Vforce har dubbla rader alltså dubbelt så stor yta som öppnar och släpper in luft.