Iq 600 ho -07 som käkar rem!

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Den har tagit en orginal rem (vet inte hur långt den hade gått), en billigare/gammal rem(höll ca 50mil), och nu en orginal rem till som har hållit ungefär 40mil.

Märkte nu när sista remmen for att de går inte att ta på remmen utan att bränna sig, den har aldrig sprängt nån rem bara fransat upp dom. Men ska försöka sätta dit nått vent kitt, Fick tips om att sätta dit en hårdare rem nästa gång också! är det nått annat man kan göra för att remmarna ska hålla?:hmmmm:

Är det fler med samma skoter som har problem med att remmarna inte håller?

/Jacob
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Köp ski doo...



Ne men seriöst nu.... KÖP SKI-DOO!

annars så kan du ju alltis klämma på v-kitt och göra ventkit som du redan viste ;)
 
Last edited:

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Varför kände jag på mig att du skulle hitta hit och hitta på nått?:hmmmm:

Nu jävlar får du hoppas på att 800 e-techen inte tar nå rem, annars kommer du få höra det mer än en gång ;)


Kan jag måsta justera in variatorerna, tänkte när dom också blir stekheta?
 
R

RevMan

när remmar fransar sig så brukar det vara tecken på felaktig remspänning, felaktig inkörning eller fellinjerade variatorer
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Köp inte orginal rem! Köp Ultimax XS modellen som är till RMK 900.

Jag köpte å köpte orginal remmar som fransade sig direkt. Efter byte till XS rem försvann problemet. Du kan även dreva om så viljes.
 
D

Draken

Måste vara något som inte står rätt till i motorfästen eller nå sånt.
Jag har haft en 600 cfi -08 och där satt en beggad rem på när jag köpte skotern som gått säkert 100mil och jag la ytterligare 160mil på den remmen och den var ändå som ny.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Måste vara något som inte står rätt till i motorfästen eller nå sånt.
Jag har haft en 600 cfi -08 och där satt en beggad rem på när jag köpte skotern som gått säkert 100mil och jag la ytterligare 160mil på den remmen och den var ändå som ny.
Får väll köra in den i garaget och kika på motorfästerna, har sett att motorn rör sig ganska mycket på tomgång men det kanske dom flesta gör eller?

Köp inte orginal rem! Köp Ultimax XS modellen som är till RMK 900.

Jag köpte å köpte orginal remmar som fransade sig direkt. Efter byte till XS rem försvann problemet. Du kan även dreva om så viljes.
Är det nån annan som har kört på samma rem, som det funkat bra för?

Har hört att man kan dreva ner för att minska remslitage, men vad är det som gör att den sliter mindre på remmen om man drevar ner?
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Du har nog en eller flera motorkuddar som är trasiga!!! Du kollar det genom att lyfta uppåt i primärvariatorn och då ser du om motorn rör sig utan att chassiet rör sig (=trasig) oftast är det främre motorkudden på variatorsidan som går sönder.
Om det är helt, bör du kanske montera ett "momentstopp" som skall sitta fram på motorn på variatorsidan,
Om du inte förstår vad det är, så kolla på alla IQ 440 så ser du vad jag menar...
Hoppas du blev hjälpt mvh..
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Du har nog en eller flera motorkuddar som är trasiga!!! Du kollar det genom att lyfta uppåt i primärvariatorn och då ser du om motorn rör sig utan att chassiet rör sig (=trasig) oftast är det främre motorkudden på variatorsidan som går sönder.
Om det är helt, bör du kanske montera ett "momentstopp" som skall sitta fram på motorn på variatorsidan,
Om du inte förstår vad det är, så kolla på alla IQ 440 så ser du vad jag menar...
Hoppas du blev hjälpt mvh..
Ska gå ut och kika på det, tack!

Edit: har varit ute och provat lyfta i primären, och motorn verkar inte röra på sig.
 
Last edited:

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Har köpt en ultimax3 rem nu (144-4640U3)
Men är det något mer jag ska kolla innan jag lägger på den och börjar köra in den lungt? Ska försöka hinna trycka dit något vent-kitt innan!
 
D

Draken

Kolla linjeringen på variatorerna,det syns ju ganska fort med blotta ögat om det är rejält galet. Kan ju vara någon tidigare ägare som lyckats med någon inställning som inte blev bra.

Har själv klämt 9mil på min nya ultimax3:a,funkar klockers än så länge..
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Fick tips om att sätta dit en hårdare rem nästa gång också!
Hårdare rem är också dyrare. Till min switchback kostar den hårdare originalremmen över 2000 kr medan det går att få 2 st mjukare till under 2000 kr.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Hårdare rem är också dyrare. Till min switchback kostar den hårdare originalremmen över 2000 kr medan det går att få 2 st mjukare till under 2000 kr.
Men om den hårdare håller så har man ju tjänat in pengarna ganska snabbt.

Kolla linjeringen på variatorerna,det syns ju ganska fort med blotta ögat om det är rejält galet. Kan ju vara någon tidigare ägare som lyckats med någon inställning som inte blev bra.

Har själv klämt 9mil på min nya ultimax3:a,funkar klockers än så länge..
Vars ska jag kolla/mäta från för att se om dom är rätt linjerade?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Varför köpte Ultimax 3 när XS är bara några hundra dyrare men mer extrem.?

Har du tagit bort "Kåporna" som sitter på Sekundär variatorn? Om inte gör det.

Så här var mitt sätt att få slut på rem problemen.

XS rem.
Bort med kåpor över sekundären
Justera momentstoppen
Ta bort lucka ovanför fotsteg.

Då funkade de för min Switchback.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Varför köpte Ultimax 3 när XS är bara några hundra dyrare men mer extrem.?

Har du tagit bort "Kåporna" som sitter på Sekundär variatorn? Om inte gör det.

Så här var mitt sätt att få slut på rem problemen.

XS rem.
Bort med kåpor över sekundären
Justera momentstoppen
Ta bort lucka ovanför fotsteg.

Då funkade de för min Switchback.
vilka kåpor menar du?

Har du satt nå nät eller liknande där luckan var tidigare?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
de finns inga kåpor på sekundären?

köp ett ventkit vänster sida SLP, kolla att variatorn är linjerad.. finns att köpa linjeringsverktyg, dyrare rem är alltid ca "7000" gånger bättre än en mjukare rem. kolla så att du inte har repor i variatorskivorna.. har du det så äter den upp remmen fort.

rengör variatorerna med bräkleen typ, om backshiften inte fungerar t.ex. på sekundären kan den börja nöta snett.. kör in remmen i 5 mil innan du börjar äta fullgas repor i mjuksnön.. Dreva ner den så jobbar variatorn inte lika hårt, kanske en kugg.

Jag har kört 300 mil på min 3211115 rem på min rmk.. den är fortfarande lika fin som min oanvända 3211115 rem. :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är primärvariator som är felet. En bekants IQ 600 -07 och min kusins IQ shift -08 käkade också rem till en början, men båda fick ny variator på garanti och då var remproblemet borta! Problemet är att variatorn inte växlar tillbaka helt så den ligger och slirar på remmen hela tiden, därför dom fransar.

Tråkigt för sig dock som inte har garanti, en variator är inte det billigaste.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jag har kört 67 mil med min switchback 800 -09 och på dom milen har två remmar börjat fransa. Jag har också kört med 3211115-remmarna. Man borde ju inte behöva nåt vent kitt om det finns andra med samma maskiner som inte ens behöver det???
Hjälper det verkligen att köra in remmarna? Är det någon som verkligen kan säga att det har någon betydelse?