observera att sprängskisserna är ju standard munstycken och polaris brukar oftast få lite för mkt bensin med standard men det är ju individuellt var du kör.Gå in på Motorhuset östersund... ner till vänster står LÄNKAR och där hittar du sprängskisser Klicka där...
Vad har du på din maskin? är väll samma motor i min som i rr:en?observera att sprängskisserna är ju standard munstycken och polaris brukar oftast få lite för mkt bensin med standard men det är ju individuellt var du kör.
borde ju vara det jag kör mest skoter ca 3,5mil från skellefteå å där har jag 420, 145, 35 om jag inte minns fel. sitter 450 i högfartsmunstycke standard och det är för stort.Vad har du på din maskin? är väll samma motor i min som i rr:en?
ta reda på bestyckningstabell till din modell (ska följa med vid köp av skotern) läs av den ordentligt.. och bestycka sedan efter dina körförhållanden. Börja inte och chansa hit och dit som många görEnligt sprängskisserna så sitter 420, 145, 50 (visst är det det minsta munstycket som är lågfart). Som det är nu så måste jag nästan hålla full gas för att få igång den när den är varm och har kört lungt innan jag stängde av den. Någon som har samma motor och vet vad man bör ha för munstycken?, kör mest kring luleå.
Ja detta är standard munstyckena. Och att man måste ha fullgas när man varmstartar är allmänt känt på dessa motorer utan cleanfire insprutning.Enligt sprängskisserna så sitter 420, 145, 50 (visst är det det minsta munstycket som är lågfart). Som det är nu så måste jag nästan hålla full gas för att få igång den när den är varm och har kört lungt innan jag stängde av den. Någon som har samma motor och vet vad man bör ha för munstycken?, kör mest kring luleå.
Så man kommer inte undan varmstarts problemet fast man bestyckar ner (för min verkar som att problemet är att den går för fett)? Ska försöka kolla om det sitter orginal munstycken i min nu i helgen!Ja detta är standard munstyckena. Och att man måste ha fullgas när man varmstartar är allmänt känt på dessa motorer utan cleanfire insprutning.
Du har även luftskruvar i form av vita plast-rattar som även justerar bränsletillförseln lite vid tomgång och viss del lågfart. Jag fick min motor att gå bäst genom att vrida tillbaks dessa rattar en aning och sen prova. Har inget bekymmer med fyrtakt längre.
Däremot kom jag inte undan varmstartsproblemet.
I övrigt har jag bytt h-munstycket från 420 till 400 och lågfarten till 45.
Kör mestadels på havsnivå. Funkar bra med den bestyckningen och stiften visar fin ljusbrun färg ner motl -15 grader i alla fall.
Jag har en iq 600 ho, men det kanske är samma oljetank?Tänk på att det är en väldigt liten oljetank i RR så man kan tycka att det går kort tid mellan påfyllningarna.
Oljepumpens linjeras vid noll läget med en markering på armen och pumphuset.
Blir den svårstartad (varm) om den får för mycket olja?oljan kanske kan vara en del av problemet med starterna?
Ska kika på det när jag får in den i garaget!Kolla så inte din förgasarwire har skadats i motorrummet. En polare till mig fick
sin vajer kläckt på grund av anliggning mot pipan. Den smälte i förgreningen
med följden att oljevajern hängde sig i fullt öppnat läge. Drog kopiöst med
olja. Ska visst vara ett problem på din årsmodell.
/Jörgen