IQ Switchback 600?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Går i lite byta-skoter-tankar nu så här mot vintern.
Känns inte riktigt som Pro X'n passar min åkning riktigt då jag mer är en friåkningsmänniska än hopp och ledpump.
Alternativet till att byta skoter är att modifiera nuvarande skoter ännu mer.

Att göra spår som ser nästintill omöjliga är bland det bästa man kan göra på en snöskoter enligt mig. Trångt, djup snö och kuperad terräng, då trivs jag!
Så långt så låter väl det enkelt, jag borde åka mountainmaskin.

Men, ingen utav polarna gör det och därför blir det en del ledåkning och allmänt bus också så den måste klara av lite av varje utan att bli tråkig.

Polaris-tok som jag är så ska det mycket till innan jag byter märke, och då finns väl egentligen bara Switchbacken att tillgå.

Vad jag är intresserad utav i första hand är IQ Switchback 600HO fram till -06/07.
Hur är den skotern i lössnö och på led?
Bushetsfaktorn, dvs är den tung på skidorna och allmänt bångstyrig, eller är den lätt på skidorna och lekfull?
Mattan är klen original enligt mig, så den lär nog bytas ut efter första säsongen mot en 44mm, behövs då nonsliphjul?

Är dämpningen tillräckligt krallig för smiska led och samtidigt funktionell ospårat? Renoverbara dämpare, ställbara t om?

Den som har ett riktigt jäkla bra argument varför jag ska byta märke och modell ska skriva en riktigt riktigt bra förklaring och utvärdering utav maskinen ni föreslår.



:beer:
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Kör själv en 06:a och är mycket nöjd över maskinen. Fina snö egenskaper, men orginal mattan är Värdelös. Har bytt nu till säsongen en 44 matta och dreva ner den till 20/41. Blir nog kanon

Ledkörning är inga problem. Går köra riktigt snabbt och dämparna funkar bra.. Sitter Fox runt om och de är renoveringsbara.

Har kört över 500 mil med min och är inte less ens. Kör personligen mycket utanför ledsystemet och till de duger den utmärkt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Nackdelen på -06 är tunneln som är för lång, -07'an är kortad säkert 1dm. Sedan har du kåporna som flyger isär likt en julkalender vid landningar.

Annars är det en bra skoter, motorn går riktigt bra och skotern i övrigt är relativt lekfull, vill gärna skicka upp skidorna i luften.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Om det blir en Switchback, så kommer en 44as matta och kapad tunnel stå på listan över saker att göra.
Detta var bra information att läsa om.

Finns det några justeringsmöjligheter för dämpningen på den?
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
På min går det att ställa in dämparna, men det är ju den korta modellen!

Om det blir en Switchback, så kommer en 44as matta och kapad tunnel stå på listan över saker att göra.
Detta var bra information att läsa om.

Finns det några justeringsmöjligheter för dämpningen på den?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sedan har du kåporna som flyger isär likt en julkalender vid landningar.
Du är ju ett geni. Bästa metaforen jag varit med om.

TS: Får jag drista mig till att föreslå en crossfire? Fungerar underbart ute i snön men den blir inte handikappad på leden. Hållbar, får du en sån att skära har du gjort det bra.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
En Crossfire går att klämma in i budgeten..
Varför får jag känslan utav att dom är förlegad och tråkig? :S
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En Crossfire går att klämma in i budgeten..
Varför får jag känslan utav att dom är förlegad och tråkig? :S
Därför att [insert fyndig kommentar]
De är inte förlegade men du har rätt i att de baseras på nuförtiden ganska gammal teknik. Men if it aint broke, dont fix it. Det är bra skotrar. Riktigt fina att hålla på och köra med osv. Och tråkig är den definitivt inte.