Köpråd Arctic XF, Assault, Freeride etc

Draken

Medlem
24 sept 2015
16
0
1
Gällö
Tänker byta till nyare maskin.
Kollat mest på XF 800/8000, 9000 men vill gärna ha tips
om hur Assault switchback och freeride funkar. Kör mestadels led
så behöver ingen lång maskin.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alla du nämner är långa maskiner, samtidigt som du säger att du kör mest led och inte behöver en lång maskin...

Kör du mest led har du definitivt roligast med en halvlång eller kort maskin, samtidigt som de är billigare och hållbarare.

Överallt ser man skoterförare med långa maskiner som ändå enbart kör led, tex här nere i kustlandet. Vad skall man med högkamsmattor, inga kylare och extremlätta chassin till då? Modet svänger, snart är det på väg åt andra hållet igen.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
99
63
Örnsköldsvik
Vad är din budget då?
Gillar du dänga led men vill kunna köra lite på sidan om så skulle jag lätt kolla på en Lynx Rave/Xtrim 3500 (Eller vad dom heter)
Dom kom ju dock ifjol så kanske är för dyr. =)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Kört ganska mycket SWB Ass och upplever den som en mycket trevlig maskin. Original har den en skön körställning sittande och är riktigt bekväm med rätt inställda dämpare att piska led en hel dag. Känns inte klumpig och upplever den inte som lång.
Skulle man mot förmodan välja att svänga av leden och leka i lite djupare snö så är fotstegen kass på att släppa igenom snö. Annars klarar den sig helt OK, men det är ju ingen RMK, utan det är ju faktiskt en "crossover" eller "allround" maskin.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lite motsägelsefullt av hjulboggie. "halvlång" som du rekommenderar är väl precis vad xf är.

(Finns från 137"-153" i xf utförande)
"Kan vara" är något annat än "är".

Poängen (som du nog hajade) är att om man kör led finns det ingen anledning att gå på längre maskiner. En kort (307cm) eller möjligen halvlång (320-345cm) ger största nöjet vid ledkörning, dessutom är maskinerna i allmänhet billigare och har mer lämpade mattor och dämpare för ledkörning.

En gammal Edge 800, Apex eller F7 torkar fortfarande av det mesta längs leden...

Draken

Medlem
24 sept 2015
16
0
1
Gällö
Kommer inte enbart bli ledkörning men största delen iaf.
Kör idag SWB 600 -08 men vill ha nåt med mer klipp men som inte kräver kolvbyte
varannat år. Tycker längden på nuvarande är ok. 136"
Verkar som många Brp och Polarisåkare byter kolvar på 350-500 mil medan
Arctics hörs klara 1000 mil lätt...? Mao oljebyten och underhåll kan jag stå ut med
att göra inför vintern men kolvbyte..nja.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.272
1.094
113
Stora Blåsjön
Det mest prisvärda man kan köpa måste vara en lätt beggad indy 800, dock är den kort men en jäkligt rolig maskin.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu går det alldeles utmärkt att köra korta maskiner även utanför leden även om man får hålla sig borta från puderravinerna. Förr fanns bara korta skotrar och arbetsmaskiner. JAG lång var den första "vanliga" skoter som hade längre matta, annars fick man hålla sig till 320-345cm mattlängd på de "långa" maskinerna som ET340T, Indy SKS, Skidoo LT och allt vad de hette. Man körde mestadels utanför leden då också, mest beroende på att lederna inte alls var så utbredda som nu.

Jag har tex tagit några toppar kring Riksgränsen med min gamla touring-Venture 700 på 318 kilo... Extra roligt när vissa tror att man måste ha en PRO RMK (vanliga duger inte, det har de läst på nåt forum) för att ha kul med skoter utanför leden...

Nå, om du kör mestadels led har du definitivt mest nytta av bra fjädring, så hitta en skoter med riktiga renoveringsbara dämpare så har du en bra början.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
99
63
Örnsköldsvik
Kör du 500mil per år som du måste göra kolvbyte varje år? Är så fallet känns ju en 4T som vägen att gå.

Värt att tänka på är att XF (Iaf 800) har vertikal styrstång. Det tycker iaf jag hämmar ledkörning lite. Samtidigt är det ju trevligare i det lösa. =)

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Ang 154" jobbig på led så tycker jag att min RMK Beast 155 funkar bra på led men var jag ute efter främst ledkörning hade jag aldrig köpt en 150+", hade nog köpt en Renegade X-rs/Boondocker RE eller liknande. (obs, FRÄMST led, för bara led hade jag gått på MXZ X-rs eller Rave RE)
Kompisen har en renegade xrs och den är en fantastisk maskin på leden... Har inte kört andra märkenas motsvarigheter.