Köpråd begagnad familjeskoter till fiske och ta sig till stuga.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hej
Har varit rätt långt ifrån skotervärlden de senaste 20åren typ men nu söker jag nåt tips om modell till en skoter. Det handlar mest om att ta sig till stugor och fiskevatten relativt bekvämt med kälke. Blir turer efter led då vi har stuga i fjällvärlden för att fiska men kommer nog bli mest fisketurer hemmakring då kan det bli lite körning i skogen men det innebär ju inte 2m snö utan kanske mer manövreringsförmåga.

Utformning:
2sits dyna med bra komfort till rätt storväxta personer, ~110kg, 185cm
kommer dra kälke mest med ved för dagen, fiskegrejer, barn.
elstart och back
Högre ruta kanske är att föredra?
Rimliga priser och bra tillgång på reservdelar dvs inget udda/special.
Lämpligt miltal begagnad vad bör man satsa på? Det är väldigt mkt till salu med 1000mil+ på känns lite riskabelt.
2 eller 4takt? ekonomi vs vikt?
Lämplig storlek på motor? Vad anser ni?

Budget 30-40k . Helst mindre.

Även om ni inte kan rekommendera något i prisklassen så rekommendera den modell/årsmodell/typ jag bör satsa på. Viktigast är ju att det blir en bra skoter som passar användningsområdet.
 
Last edited:

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Du ska ju ha en lynx st600. Möjligen en yamaha Viking. Slutdiskuterat. För 35 kan man gott få, om man väntar lite en fin st600 nyare än -03. Efter -03 inga förändringar. De nyare som heter yeti är bara sämre. Sen kom Xu chassit och den blev bättre igen. Men de gamla st modellerna skäms inte alls för sig. Varken i snö eller komfort.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du ska ju ha en lynx st600. Möjligen en yamaha Viking. Slutdiskuterat. För 35 kan man gott få, om man väntar lite en fin st600 nyare än -03. Efter -03 inga förändringar. De nyare som heter yeti är bara sämre. Sen kom Xu chassit och den blev bättre igen. Men de gamla st modellerna skäms inte alls för sig. Varken i snö eller komfort.
Kunde inte hålla med mer.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Trilla har helt rätt!
ST:n är en otrolig skoter. 600:an är kanon men även 550:in är bra, fast mycket mera törstig på bränsle.

Sedan vet jag inte var mattgojohn har fått idén om att en tvåtaktare måste ha nya kolvar efter 200 mil...? Det var nog bland det dummaste jag hört.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sedan vet jag inte var mattgojohn har fått idén om att en tvåtaktare måste ha nya kolvar efter 200 mil...? Det var nog bland det dummaste jag hört.
Skotern han länkar till har gått ~750mil.
200 till på det, då är det dags för byte.
Antar att han menar så...
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
155
34
28
Timrå
Håller med! ST:n är en grym skoter! I princip omöjlig att köra fast med dessutom. Skulle nog personligen föredra fläktkylda 550:in framför Vätskekylda 600:an för att klara hög belastning vid låg hastighet dom varma dagarna i vårsolen.
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Tack så hemskt mkt för svaren ska kika på ST550 och ST600. Det är svårt att köpa skoter det är många som ger en råd och sånt av egna åsikter. en del säger att man inte ska köpa en bredbandare för att de är så klumpiga. En ST550/600 jämfört med en bearcat är det stor skillnad i komfort/framkomlighet/smidighet? Bör jag skaffa en skoter med fläktkylning, vätskekylning låter som nåt dyrt som kan gå sönder/strula.

Vad är det för kostnader för ett kolvbyte ungefär?

Men ska kika närmare på följande modeller, man ska ju sitta rätt bra med. Tänkte försöka hitta en någon skoter som gått runt 4-600mil, som är välskött. Antar att jag är i årsmodellstrakterna 2003-2006

Lynx ST550 och ST600
Lynx Explorer 550?
Skidoo Grand Touring 600
Skidoo GTX 600 (enligt förslaget i tråden)
Yamaha Venture 600 triple
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Brp har två motorer jag personligen skulle hålla mig långt bort ifrån, den ena är 800an enbart för att jag inte är övertygad om att problemet med smörjning av vevaxel är löst, den andra är just den fläktkylda 550in som har den dåliga vanan av att skära-utan att det finns någon riktigt uppenbar anledning.
Min syster har haft ett par stycken, den skär efter ett tag, så enkelt är det.
När maskin #2 skar efter 200 i övrigt problemfria mil frågade jag verkstan vad som orsakade det? (åtgärdades på garanti)
Det fanns inget fel. Bra förbränning, inga skador som orsakat tjuvluft, inget uppenbart helt enkelt.
Dom bytte ena cylindern, bägge kolvarna och skruvade ihop den, nu har den gått ytterligare hundra mil eller så...väldigt otrygg motor.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Ingen motor skär utan anledning!

Sedan så kan man ju fundera när folk ska släppa sina övertygelser om att Rotax-motorerna går sönder på löpande band...??
Om sanningen vore i enlighet med t.ex din övertygelse Tobbe, så skulle det stå en skuren BRP i varenda sväng efter skoterlederna i tillägg till varannan buske i terrängen där de friåkt eftersom att BRP har mer än 50% av marknaden och har haft det i många år nu...eller??
Ser faktiskt inte speciellt många Lynx/Ski-Doo under Skoterdelar på Blocket heller, vare sig 550 eller 800. Konstigt...??
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Man blir ju inte mindre förvirrad, BRP är det motorer i Skidoo och Lynx? Är Yamaha eller Artic Cat motorer bättre?
Vad är det för kostnader för att byta ett par kolvar på en skoter exempelvis?
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Pantera 550 är bra motor, hållbar och trevlig om än inte den starkaste. Generellt är touringskotrar bra köp begagnade då de gått fina mil och ägts av mogna personer. Vattenkyld motor är bra; snålare och starkare än fläktkylda.
Yamahas trecylindriga 600 eller 700 är nog bland de hållbarare tvåtaktarna någonsin konstruerade.
Skidoo och Lynx använder Rotax motorer, från 2001 har de haft en konstruktion som innebär en viss risk för haveri efter X hundra mil, annars inga stora problem utan är de lugnt körda går de länge. Dock sämre elsystem än Yamaha.
Inofficiell men vedertagen rangordning vad gäller finish/kvalitet:
Yamaha
BRP (Skidoo/Lynx)
Polaris
Arctic Cat

Med förbehållet att både Polaris och Arctic haft/har modeller som är riktigt bra och modeller som är att betrakta som rent skräp.

Men jag tycker nog att du skall fundera på ditt behov eftersom alla tillverkare har liknande modeller i alla segment.

Jag håller Pantera 550 för att vara en av de trevligare touringskotrarna. Sedan är frågan om det är en sådan du vill ha. Bredbandare, ja då är ST600 svårslagen i prisklassen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hehe min farsa sa precis att jag fick köpa hans Artic Cat bearcat 550 som gått typ 120mil för 25k, en 2003 var billig i försäkring med, är det ett bra köp?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ingen motor skär utan anledning!

Sedan så kan man ju fundera när folk ska släppa sina övertygelser om att Rotax-motorerna går sönder på löpande band...??
Om sanningen vore i enlighet med t.ex din övertygelse Tobbe, så skulle det stå en skuren BRP i varenda sväng efter skoterlederna i tillägg till varannan buske i terrängen där de friåkt eftersom att BRP har mer än 50% av marknaden och har haft det i många år nu...eller??
Ser faktiskt inte speciellt många Lynx/Ski-Doo under Skoterdelar på Blocket heller, vare sig 550 eller 800. Konstigt...??
Om två skotrar i rad av samma motortyp håller för 150-200 ledmil under samma säsong, bestyckad för körning på havnivå och sedan skär utan att verkstan hittar ett uppenbart fel utan konstaterar att det inte är första gången, tja-då tycker inte jag att jag har en anledning att rekommendera någon som söker ett problemfritt ägande.
Naturligtvis vet jag också att det finns en anledning, det var orsaken till varför jag frågade...om det sedan är okunnig personal på verkstan ska jag inte uttala mig om, men sett till antal år som anställd torde han vara bra på nåt.

Sedan var jag kanske inte tillräckligt tydlig när jag skrev att brp hade två motorer jag personligen skulle hålla mig långt bort ifrån, jag hade kunnat nämna att senare modeller av e-tech verkar tillhöra marknadens bättre, och att 670in och 583an tillhör ikoner inom hobbyn...
Men om jag skulle leta efter en snål, driftsäker skoter skulle jag alla dagar i veckan välja en vätskekyld 600a, vid sidan av Polaris XLT så är en välvårdad sån ett jäkla tryggt val rent generellt, oavsett tillverkare.

(Som parentes var det en återförsäljare för brp som för några år sedan sa "800 power tek är brp:s absolut bästa motor, jag kan ha en gubbe anställd i verkstan enbart med att renovera vevpartier till den motorn!" Han sa det med glimten i ögat, men jag antar att det fanns en anledning i grund och botten...)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Var det inte PowerTeken där veven var "skev" från fabrik?
Jaja, alla tillverkare gör blunders, blir lätt så då det är sån liten marknad att man inte kan lägga hur mkt som helst på att kolla att sakerna håller. (Än om vissa saker är riktigt jävla klantigt/dåligt av dom)

Till TS: Köp gubbens skoter! Lät som en bra affär. =)
Känner du dig lurad vet du ju vart han bor också. ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Var det inte PowerTeken där veven var "skev" från fabrik?
Jaja, alla tillverkare gör blunders, blir lätt så då det är sån liten marknad att man inte kan lägga hur mkt som helst på att kolla att sakerna håller. (Än om vissa saker är riktigt jävla klantigt/dåligt av dom)

Till TS: Köp gubbens skoter! Lät som en bra affär. =)
Känner du dig lurad vet du ju vart han bor också. ;)
Enig i allt du skriver!