Köra snöskoter Gördalen - Åre, alt Idre - Åre

bercar

Medlem
18 jan 2013
6
0
1
Alingsås
Hej, vi är ett gäng som planerar en tripp på snöskoter från Gördalen till Åre, alternativt från Idre till Åre.

Har någon gjort en sådan resa som kan komma med värdefulla tips?
Vi planerar att ha en övernattning innan Åre och på vägen behöver vi hjälp med ställen vi kan äta, tanka och vilka övernattningsmöjligheter som finns?

Vh Lucas

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tolkar det som att ni ska sova ett natt "på vägen".
Det kommer ju då bli i Funäsdalstrakten. Finns många olika boenden där, de flesta bör gå att nå med skoter, men kolla upp med dom först.
Har tex. bott på http://www.funasdalenberghotell.se/?winter=True
Går led från sjön upp till hotellet.

Bensin finns i Idre, Tännäs på första sträckan. Tror inte det finns i Grövelsjön längre?
På andra sträckan finns det i Ottsjö. Finns även i Ljungdalen, men där passerar ni troligt inte.
Finns kanske på fler ställen, den som vet kan väl lägga till...

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
I vintras körde en kompis o jag från Funäsdalen till Gördalen, sov ett par nätter o sedan åkte vi tillbaka. Vi tankade i Idre och körde sedan över Grövelsjön och Rogen. Sämsta lederna var de i närheten av Gördalen men det vägs ju upp av riktigt bra lössnö åkning. Det fanns nån sjö mitt i skogen som leden bara försvinner när man kommer ut på, va lite krångligt att hitta rätt sen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vart det var men jag rekomenderar en bra karta. Funäsdalen-Gördalen är ca 19 mil. 2011 åkte vi från Funsädalen till Åre. Det var också en trevlig tur med bitvis mycket vacker utsikt. Passerade Ljungdalen men det räckte att tanka i Ottsjö där vi även passade på att äta god mat på Värdshuset. Den resan var 16 mil enkel väg. Hemresan blev lite längre då vi passerade både Storsjö och Helags.
2012 åkte vi från Funäsdalen till Tandådalen o tillbaka dagen efter. Det blev ca 25 mil enkel väg.
Planera resan väl och ha respekt för vädret så går nog allt bra!

Lycka till!

bercar

Medlem
18 jan 2013
6
0
1
Alingsås
Tack så mycket för er hjälp! Nu ser resan ut att bli av förhoppningsvis runt feb-mars. Om någon tänker på mer tips eller "bra att tänka på" så säg gärna till. Vh

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Storsjö brukar de vara slut på bensin på macken ibland om ni tänker åka den vägen. Så räkna inte med att tanka där. Ljungdalen finns de bensin och boende och mat.