kapa kammar

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har funderat på en ny matta till min Mountain Cat 600. Har fårr reda på en ny 51mm matta men det blir för höga kammar för mig då jag vill kunna ta mig fram bra på leden.

Så de jag tänkte var att jag kanske kunde kapa ner kammarna till 40-44mm. En matta med kapade kammar borde väl hålla bättre än en matta som inte är kapad och har lika höga kammar då kammarna blir tjockare?

Hur ska jag isf göra när jag skär ner kammarna? Det får ju inte bli obalans i mattan, så alla kammarna måste bli lika höga.

Nån som har erfarenhet av att köra med en matta med kapade kammar? Hur funkade den på led och i lössnö?

Kommer jag att behöva ändra drevningen? De borde ja väl inge göra då den har 40mm kammar org?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Drevningen bör vara lugnt.

Det där med att kammarna blir tjockare har du rätt i, då kammarnas bas ökar proportionellt med kammarnas höjd - rent generellt.

Renegade 800 '06 förra vintern, med kapad 51 -> 44 mm. Inga som helst besvikelser, tvärtom - tills han skickade en boggieskena genom den...

M7 '05 LE (med Attack20-mattan) kapad första vintern. Ägaren påstår att det var det bästa han gjort med skotern. Endast topparna (som ändå alltid går av) kapades, dock.

Nytro MTX '08 vänd/kapad till 44 mm förra vintern, lovordades gott.

För att kapa alla kammar tar du bara fram vassaste(smalaste knivarna du hittar, som doppas lite i olja emellanåt. (man kan säkert också värma dem?)
Som jigg för höjden bockas en plåtbit till ett kantigt "U" och i botten på det slitsas ett hål som kammens soon-to-be-cut-del sticker upp.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, tack för svaret Camata. Vad var det som gjorde att skenan gick ut igenom mattan?

Funderade på att ta en träkloss som är tillräckligt hög och sen såga ut så man för den runt kammen och skär längs med den, det borde bli samma resultat va?
Fick ett förslag att ja skulle använda rondell men tror inte att de blir bra..

Vad för sorts olja ska jag doppa knivarna i? Funkar vanliga oljan som jag kör med?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det fungerar bra med träkloss, samma princip. Kan bli jobbigt om du skär ner i träet, men annars så...
Det fungerar med rondell, men då måste du nog vara utomhus då det lär ryka så det står härliga till!!

Det fungerar med vilken olja som helst. Jag brukar använda förgasarolja när jag skär i gummi, men det är bara för att det är smidigt att hälla från sån flaska...

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej. Får ta en träkloss i nått hårt träslag då :) Har funderat på om ja skulle ha tagit ett par rullar elr likande på insidan av mattan och spänna ut den så de blir helt rakt.

Last edited:

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Jag har funderat på en ny matta till min Mountain Cat 600. Har fårr reda på en ny 51mm matta men det blir för höga kammar för mig då jag vill kunna ta mig fram bra på leden.

Så de jag tänkte var att jag kanske kunde kapa ner kammarna till 40-44mm. En matta med kapade kammar borde väl hålla bättre än en matta som inte är kapad och har lika höga kammar då kammarna blir tjockare?

Hur ska jag isf göra när jag skär ner kammarna? Det får ju inte bli obalans i mattan, så alla kammarna måste bli lika höga.

Nån som har erfarenhet av att köra med en matta med kapade kammar? Hur funkade den på led och i lössnö?

Kommer jag att behöva ändra drevningen? De borde ja väl inge göra då den har 40mm kammar org?
Sant men en matta med kapade kammar greppar inte lika bra som en med icke kapade kammar då dessa är smalare och trycks lättare ned i snön. Rekommenderar att du köper en matta med rätt storlek på kammarna som du vill ha

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, tack för svaret Camata. Vad var det som gjorde att skenan gick ut igenom mattan?
Ägaren hoppade från snödriva, rakt ned på asfalt. Drygt 1,5 m högt och relativt jäkla platt, på vänster boggieskenas bakre del.
Hela boggien blev som ett uträtat "C" och ALLT i den blev krokigt.