Kliva ner en bit i bestyckning, vågar jag?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjenare, har suttit och kollat runt och sökt och haft mig, inte riktigt hittat nått jag har användning för...


Iallafall, min liberty 600 non ves ska ha 45 i lågfartsmunstycke och och 185 i huvudmunstycke.... Och det jag har fått reda på när jag har sökt på olika forum är att dom är ganska fett bestyckad även original...

Och nu har jag snackat med en kille som bor några hundra meter bort, han har en sks 700, dvs samma motor som mig fast 700cc, dom motorerna och 600orna har samma bestyckning original... Men han har gått ner till 35 i lågfart och 178/180 på huvudmunstycke och den körde han med hela förra vintern utan att den skar och stiften var gyllenbrun..

Så nu till min fråga, vågar jag bestycka min 600 likadant? Enligt mig borde det gå eftersom hans och min motor har samma bestyckning original, därför borde det ju bli samma reaktion när man bestyckar ner, och dom går ju även på samma höjdnivå över havet, men vill höra mig för först..

Det är keihin förgasare vi snackar om nu..


MVH//Glenn
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Du kan aldrig kolla finliret på din grannes skoter eller någon på nätet, speciellt inte när skotern är några år gammal. Ut o dra ur han rejält när det är runt noll grader och läs av stiften direkt efteråt. Gyllen/oboy bruna ska dom vara och se fräscha ut. Då blir den okey.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo jag vet, var inte riktigt så jag menade, jag menade vilka munstycken jag bör satsa på för att komma "närmast optimalt" om man säger så, kostar 200kr per uppsättning munstycken, så ska man prova flera gånger så blir det pengar, så tänkte om man kommer nära med första försöket så blir det ju billigare om man bara behöver köpa en uppsättning till för att få det perfekt :)


Men självklart är jag medveten om att man inte kan komma med på konkreta svar på en sån här fråga, men det jag mest undrade var om jag vågar gå ner så pass under originalbestyckningen, Sen finliret får jag prova mig fram på, dvs köra, fullgasrepa och sedan kolla stiften osv :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har provat satt i 38 i lågfart nu och 175/180 i huvudmunstycke och så har jag varit ute och kört lite ikväll, och stiften blir grådassiga, dvs den verkar gå för magert... Men jag har inte kört några lång fullgasrepor så jag vet inte om det är lågfart eller högfarten som den går snålt på, eller båda...

Men den böööar från stillastående lite innan den drar iväg riktigt men med halv choke så blir den rappare från botten, så den verkar ju då gå snålt på lågfarten iallafall, plus att den nästan vill dö på tomgång precis som om det skulle va soppatorsk...

Vad tror ni om att sätta tillbaka 45 i lågfart (original) och prova så, dvs behålla nuvarande huvudmunstycken...


Kanske ska tillägga att var ca -22 ute när jag provkörde så den behöver väll mer soppa än om det skulle va -10 till exempel...
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
sen är ju frågan ,har den alltid varit så eller har den blivit så ?

När gjorde du en riktig tvätt av förgasarna ? tex ultraljudstvättning.

Kollat nålarna och nålventilerna ?......
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det satt förstora munstycken i motorn när den inhandlades, alltså större än original och även original ska dom gå fett dom dära tydiligen, så förstår inte varför man sätter i större munstycken....

Förgasarna är nyligen rengjorda och genomgången, kollat nålarna osv..
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Polaris har alltid haft åt h-vete för fet bestyckning, man brukar kunna gå ner 2-3 steg utan att vara orolig för ras. Brukar sitta inkörningsmunstycken i dom som egentligen ska plockas bort på första servicen men görs dock sällan å aldrig verkar det som. Men som sagt, dra en fullgasrepa å läs av stiften..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
OkejOkej... Men någon borde ju kunna komma med svar som har en sån här motor i sin som vet vad dom har för bestyckning... Självklart olika från motor till motor osv, men vore kul att veta på ett ungefär..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Som sagt, innan satt det för stora munstycken i den, större än orginal så den fick alldeles för mycket soppa... Bluddrade och siften var blöta när man hade kört..


Men det jag vill komma till är att jag har hört att dom är fett bestyckade original som nog många andra håller med om också, därför vill jag gå ner under original bestyckningen, men vet inte riktigt vart jag ska börja... Till exempel ska jag ha orginal i lågfart och bara gå ner i huvudmunstycke? eller gå ner på båda, vilka storlekar på munstycken som skulle kunna funka bra etc :)

Som sagt så är väll det enda rätta att prova sig fram, MEN jag tycker att någon borde ha lite erfarenhet av det här på dessa motorer som kan ge mig lite tips osv :)


Det är ju som sagt 45 i lågfart och 185 i huvudmunstycke original...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är väl bara du testar!!? Köp pirat munstycken, de kostar inte mer än 20kr/st...Som du säger själv prova dej fram!
De hjälper dej ju inget att du får veta generella bestyckningar från andras maskiner..
Börja med att gå ner på huvudmunstycket 1-2 steg..kolla stiften. osv... På min har jag gått ner från 450 till 420 utan problem.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
200kr per uppsättning kostar munstyckena om man köper pirat, är ju inga pengar direkt men vore kul att komma nära på en gång... Jag menade som sagt inte att få ett tips här som är optimalt, tänkte att det kunde va kul att se vad andra kör med på dessa motorer..


Men som jag har nu så har jag 175 i huvudmunstycke på högra förgasaren och 180 på förgasaren närmast variatorn samt 38 i lågfart, dock verkar den som sagt gå snålt på lågfarten iallafall då den gick bättre med halv choke bland annat, så tänkte prova med att behålla dessa huvudmunstycken men sätta tillbaka original 45 i lågfart :)


Men hur långa fullgasrepor anser ni att man behöver för att kolla stiften på det högre registret?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
200kr per uppsättning kostar munstyckena om man köper pirat, är ju inga pengar direkt men vore kul att komma nära på en gång... Jag menade som sagt inte att få ett tips här som är optimalt, tänkte att det kunde va kul att se vad andra kör med på dessa motorer..


Men som jag har nu så har jag 175 i huvudmunstycke på högra förgasaren och 180 på förgasaren närmast variatorn samt 38 i lågfart, dock verkar den som sagt gå snålt på lågfarten iallafall då den gick bättre med halv choke bland annat, så tänkte prova med att behålla dessa huvudmunstycken men sätta tillbaka original 45 i lågfart :)


Men hur långa fullgasrepor anser ni att man behöver för att kolla stiften på det högre registret?
Låter som en bra ide att du byter lågfarten.. Då jag testar så ser jag till att skotern är varm först, sen kör jag en fullgasrepa ca 15sek..dödar maskinen innan jag släpper gasen och sen kollar stiften.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Lyssna på hur motorn beter sig, + färgen på stiften + kolvspolning.. Lågfarten är sällan kritisk, bara och bestycka så den går på tomgång när motorn är varm spelar inte så stor roll om den inte går bra utan tex chocke när den är kall, och så ska det ju vara också :p.. känns därimot onödigt att den ska tveka i början när motorn är varm.

Det låter egentligen som att du inte har nå problem med motorn förutom att den blöddrar lite på fullgas från halvgas?
hur är den ställd på mellan registret då? fett? kolla bestyckning dära också, den kanske går fett dära och då det tar en stund innan den börjar gå rent på fullgas.. fast där ska man inte magra ut för mkt, bättre lite fett än för magert.

nu är ju detta en std motor också, onödigt och jaga dom dära sista hästarna när man måste ligga just på gränsen till spikningar/detonation rent generellt sett, om man inte kör dragrace.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kolvspolning?..... Jo den tvekar på lägre varv när motorn är varm, men slår man på halv choke så blir den rappare från botten.. därför tänkte jag slänga tillbaka 45 i lågfart, dvs original....

tänkte byta lågfarten sedan och ut och prova så får vi se hur den beteer sig med nuvarande huvudmunstycken :)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Kolvspolningen (piston wash) kan man inte se direkt efter man bytt munstycken, man måste köra ett längre tag så den ändrar spolmönstret eller vad man ska säga, googla piston wash så får du upp massa intressant. kanske lite overkill men har du tillgång och kolla så kan det inte skada =)
t.ex
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Finns experter på Polaris som är medlem i samma skoterklubb som dig ;)

Eller så snackar du med Tommy Junggren (motorteknik) som bor i Tuna!
Det inte han vet om bestyckning är inte värt att veta!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Fick tips att snacka med Ulf på verkstan på polaris i stan, han kan tydligen dom där non ves motorerna väldigt bra, han själv har tydligen en sks 700 som har gått 2800mil som han har hållt på att laborera med bestyckningen på :)
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Snacka med dem på Polaris och hör vad de säger.
Lunkan som jobbar på verkstan har petat en hel del med dem åxå, han kan säkert ge dig tips!