Kontakt till stator 800r

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Håller på att renovera en 800r motor som bla ska få nya kolvar. Ska även kolla packboxarna.

Har tagit bort cylindrarna, fått lös blocket med variatorn, men...det är en kontakt som går till statorn som sitter kvar och som jag inte får lös. Det ser inte alls ut som på sprängskissen där det ska sitta tre stiftkontakter utöver den kontakt jag redan tagit bort. Dessa kablar går till en stor grå kontaktdosa, när man tar lös den sitter det två andra kablar i dosan, en röd och en svart har jag för mig, som forsätter upp i kabelhärvan :hmmmm:. Detta innebär ju att jag likförbannat inte kan lyfta ur blocket.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men hur gör man? Har tyvärr ingen bild på härvan..En annan "rolig" grej var att vajern till oljepumpen nästan hade gått av, så den får man byta ut. Tur i oturen.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dessa kablar går till en stor grå kontaktdosa, när man tar lös den sitter det två andra kablar i dosan, en röd och en svart har jag för mig, som forsätter upp i kabelhärvan :hmmmm:. Detta innebär ju att jag likförbannat inte kan lyfta ur blocket.
Reagerade över samma sak när jag lyfte ur motorn ut min förra.
Klippte helt enkelt av de två kablarna och skarvade dem...

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
du ska ju ta lös dom två extra kablarna ur kontaktstycket. kontaktstiften sitter fast med ett plasthake inuti kontakstycket.