Koppla om elen ac/dc indy widetrak. Xenon/led

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
Hej sitter och är sugen på mer lysen på arbetsmaskinen.
Har xenon och led lampor liggandes MEN.
Det är AC ström allt förutom laddning till batteriet.

Så tar jag styrströmmen för att växla hel/halv från H4 kontakten brinner ballasten.

Sen laddar den inte tillräckligt för att driva xenonen på grund av att det är så lite ström till batteriet, och mycket ac ström?

Någon som vet om det på ett enkelt sätt går tex.
Koppla så man får DC ström överallt?

Ta ut mer laddning och köra allt över batteriet=DC ? Det hade ju varit kul å slå på nyckeln så lyser lamporna fast motorn är avstängd. Hmm

Någon som är el kunnig och känner sig sugen å hjälpa?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett problem med xenon är den kraftiga strömstöt som behövs då lampan ska tända, det gör att det brukar vara svårt att få xenonlampor att fungera med likriktad växelström utan att ha ett rejält batteri som buffert.

Att döma av elschemat så är ju elsystemet i första hand gjort som ett AC-system, man har bara en enkel halvvågslikriktare (förmodligen med inbyggt motstånd för strömbegränsning) för att få batteriladdning med likström.

Ska man få ut tillräckligt med likström från lysspolen så krävs en helvågslikriktare med inbyggd regulator (någonting motsvarande den likriktare som används för DC-systemet på en Polaris från tidigt 90-tal med insprutning), och då måste ju båda ändar av lysspolen vara fria från jord.

Vid en sådan "enkel" DC-konvertering kommer ev varvräknare att sluta fungera.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Har haft xenon på flera skotrar och det är inte problem
Köp helvågslikriktare på typ Kjell och co
Och det blir en likriktare till halvljus och en till helljus
Och sen till relä
Matningen till xenon eller led tar du från batteriet det är
Redan likström och fint och glättat pga batteriet.
 

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
Ett problem med xenon är den kraftiga strömstöt som behövs då lampan ska tända, det gör att det brukar vara svårt att få xenonlampor att fungera med likriktad växelström utan att ha ett rejält batteri som buffert.

Att döma av elschemat så är ju elsystemet i första hand gjort som ett AC-system, man har bara en enkel halvvågslikriktare (förmodligen med inbyggt motstånd för strömbegränsning) för att få batteriladdning med likström.

Ska man få ut tillräckligt med likström från lysspolen så krävs en helvågslikriktare med inbyggd regulator (någonting motsvarande den likriktare som används för DC-systemet på en Polaris från tidigt 90-tal med insprutning), och då måste ju båda ändar av lysspolen vara fria från jord.

Vid en sådan "enkel" DC-konvertering kommer ev varvräknare att sluta fungera.
Jaa just det ja.
Visst är det 100 procent att dem jordar orginalt spolen på tändplattan?
Så man måste bort med svänghjul och lös med tändplattan.
Ta bort jorden.
Ska den jorden dras ut å kopplas in i en likriktare också va?
Hmm?
Sitter ju nu en halvlikriktare. Och sitter även regulator.

Borde ju gå att koppla lös jorden inne på tändplattan, koppla in likriktare typ Kjells och sen orginal regulatorn. Sen dra allt det till batteriet. Sen en matning till nyckeln sen till gamla ac ledningen?

Då ska ju allt vara dc samt all effekt går till batteriet och man kan slå på lyset utan att motorn är igång!?

Äre någon duktig som kan rita i typ paint en ändring av orginal kopplingschema?

En tanke. Om man kopplar in den nya ledningen från batteriet till den gamla ac ledningen, det är ingenting där som gör att det blir nå kortslutning?

Varför är det inte kopplar så här orginal på dem som har batteri orginalt?
 

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
Har haft xenon på flera skotrar och det är inte problem
Köp helvågslikriktare på typ Kjell och co
Och det blir en likriktare till halvljus och en till helljus
Och sen till relä
Matningen till xenon eller led tar du från batteriet det är
Redan likström och fint och glättat pga batteriet.
Problemet är att orginal så laddar skotern så dåligt batteriet så efter en timmes körning börjar xenonen blinka och tillslut slockna helt.
Så måste göra nån omkoppling som Torbjörn skriver.....
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ta typ en 35watts xenonlampa den drar mindre förutom i uppstarten
Än en h4 som drar 55watt
Det räcker med en 170 wattsljusspole till det
Mycket tomgångskörning däremot kan dra ur batteriet.
 

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
Ta typ en 35watts xenonlampa den drar mindre förutom i uppstarten
Än en h4 som drar 55watt
Det räcker med en 170 wattsljusspole till det
Mycket tomgångskörning däremot kan dra ur batteriet.
Jag vet att inte det funkar för farsgubben har gjort med 35w xenon. Det drar ur tillslut...
Och sen brände han en ballast/relä för ac strömmen för styrning av h4...
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ja jag har åkt xenon i flera är.
Men AC går inte och mata relä och ballast med
Utan det ska likriktas både helljus och halvljus
Har även en xenon bakåt så man ser när man sladdar i mörker
 

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
Ja tyvärr så går det inte på widetrack på grund av för lite laddning. Vad kör du för maskin jaktviggen? Måste göra omkoppling som Torbjörn skriver.
Nån som kan hjälpa mig å göra ett typ av kopplingschema?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Pantera5000 först och sen bearcat550 wt
Bearcat 660 nu men den sitter det bilgenerator i så det går
Att ha många lampor som helst.
Widetrack är det polaris ?
 

XPRobbo

Medlem
6 jan 2015
18
1
1
Arvidsjaur
2015 är det på den jag vill göra modifikationer på.
Kan säga så här att jag är 99 procent säker på att det är exakt
samma prylar på en 90 och en 15. Jag har båda.