kraftigt vinande ljud vid inbromsning/motorbroms

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har varit ute i kört me edgen och efter ett tag så har det börjat vina kraftigt vid inbromsning, låter även vid motorbroms men inte lika mkt.
(ljudet följer mattans hastighet, inte motorn.)

trodde först det var bromsskivan/belägg som var slitna men både skiva o klossar se ok ut.

jag vet att det är svårt att gissa på detta men det kanske är ett tydligt tecken på något för den som är lite mer erfaren än jag =)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Kolla kedjesträckningen.

Polaris har alltid varit berömda för att ha kedjehus som tjuter vid inbromsning, det är väl först nu på IQ-chassiet som det börjar vara nere på samma nivå som hos andra tillverkare. Å andra sidan tycker jag det är bra med lite bromstjut, blir som att ha en manuell ABS, man hör ju exakt när mattan stannar av så man kan ligga jäkligt nära låsning när man bromsar =)

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej tack för svar,
visst är jag medveten om ett visst vinande vid inbromsning, men detta är rejält.. men det kanske är normalt som du säger JAAG.

om det nu är kedjesträckaren som viner trots att kedjesträckningen är ok, så är det altså normalt?
jag behöver inte försöka åtgärda det mao..

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, skönt att få lite positiva svar för en gångs skull :)
nu återstår det bara å se varför den hugger i variatorn/remmen innan den vill iväg efter att ha stått en stund.