Led underhållskurs.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Finns det intresse hos er som underhåller skoterleder o som är efarna "ledpistörer" att dela med er av eran kundskap.
Finns det intresse hos er som inte är fullt så erfarna "ledpistörer" att kunna gå en utbildning i hur man får skoterlederna o hålla bättre o där igenom spara pengar o samtidigt höja kvalliten på ledsystemet.

Ps. en tanke från en erfaren ledpistör med 30 års erfarenhet.

D

Deleted member 9532

Låter ju inte helt dumt! Att lära sig ta hand om lederna på bästa sätt både för skotrar, djur och natur!

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
jag hade solklart velat lära mig så man kan hjälpap til sedan då jag flyttar hem till där vi har stugan.Här nere i Stockholm är det ingen nytta direkt tyvärr... Självfallet vill man hjälpa till att hålla systemen i skick och även hjälpa till att underhålla så gott det går.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Det är helt klart intressant! Är min första vinter som ledpistör, och skulle verkligen uppskatta detta.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Låter skoj.

Men hur ska man kunna samla ihop alla?

Kan ju bli ganska långt mellan deltagarna..

Eller hade du tänkt köra en Internet kurs här?

Det hade ju varit KANONBRA.

En utvecklig av tråden "nytt på leden"

MVH L-O (Rookie pistör i Sävast/Boden) :)

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Finns det intresse hos er som underhåller skoterleder o som är efarna "ledpistörer" att dela med er av eran kundskap.
Finns det intresse hos er som inte är fullt så erfarna "ledpistörer" att kunna gå en utbildning i hur man får skoterlederna o hålla bättre o där igenom spara pengar o samtidigt höja kvalliten på ledsystemet.

Ps. en tanke från en erfaren ledpistör med 30 års erfarenhet.
Personligen tror jag att förarutbildning på hur man framför en skoter med insidan av skallen skulle hjälpa mer för hållbarheten.

Finns inte många leder som klarar av pumpgasning och crosskörning nån längre stund,och dom flesta av dom få "pistörerna" som lägger ner sin fritid för att andra ska få släta leder klarar nog av det tillräckligt bra.

"En tanke från en ledpistör med bara 12 års erfarenhet"

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Vi kan väl använda den kunskap som finns.

Jag tar gärna åt mig tips från er rutinerade.

Lederna lär ju inte bli sämre av det iallafall.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Suveränt i den mån det går att samla alla på en och samma gång som sagt, tror att det skulle vara bra att få en likformighet i utförande av ledunderhållet, både vad gäller behandlingen av snön som i dragning/skötsel av själva leden.
Skulle man klara en enhetlig låt oss säga standard med hög lägsta nivå är jag övertygad om att det skulle hjälpa till i argumentationen för att få in pengar till ledunderhåll vare sig det gäller offentliga medel som frivilligt via ledavgifter, medlemsavgifter i lokala klubbar osv.
Den erfarenhet som finns runtomkring är värdefull att ta tillvara för att inte uppfinna hjulet igen och igen då väl många idag inte har erfarenhet av hur farfar anlade vintervägar för hästkörning, dessa började ju trampas redan till fots på hösten för att få ned kylan i backen och skulle sedan vara farbara med rejäla lass under nov-april på många ställen. Gjorde man rätt från början vart vintervägen hållbar för stora lass, höll länge och hästkörarlaget tjänade bra med pengar, ofta hade man ju en häst+man i laget som enbart sysslade med underhållet för att upprätthålla ackordet på hög nivå.
Finns säkert också nått matnyttigt på nätet i anläggande av körvägar vintertid via SLU eller nått.

Idag är det ju lättare, hästarna i tummen osv men tyvärr det här med tiden o frivilligheten minskar.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det känns bra det här fortsätt o skriv.
Pratade med LG Lundvall ordf i snofed o på kansliet i Sollefteå ligger ett material från USA där man kör en typ av utbildning för led pistörer.
Kan någon här inne ta på sej till en ringa kostnad o översätta materialet o vi kunde ev bilda en arbetsgrupp som kunde titta på det här inom ramen för snofed eller.......

Tanken var nog inte o samla alla på ett ställe det skulle bli ruskit mycket folk vi kunde köra en utb i norr o en i mitten o en här i söder allt beroende på intresse o det så klart en internet utbildning vore värt o kika på.

D

Deleted member 9532

Hur många sidor är det att översätta?

Sitter på ett MVG i Engelska så det kanske är nåt för mig?

Drar upp till Sollefteå på Lördag så ju snabbare jag får veta, desto större är risken att jag tar på mig uppdraget, men det får inte bli alldeles för mycket :)

Har själv inte tid att ringa de närmaste dagarna p g a UF-Mässa i Stockholm...