ledavgifter?

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Nu tänkte jag höra vad ni skoteråkare tycker om det här med ledavgifter
som verkar bli allt vanligare okej med en ledavgift men nu verkar det införas både här och där inget gemensamnt utan en avgift här och en där
hur skulle det funka om vi fick betala en vägavgift för varje kommungräns vi passerade med bilen DET MÅSTE TILL NÅT GEMENSAMNT:mad:
STEFAN...

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Hur ska jag tolka denna tystnad nästan 3 dygn sen jag skrev inlägget
år det bara jag som tycker det börjar spåra ur det här med ölika ledavgifter mellan kommungränser eller skiter ni att betala?eller är det okej
Stefan...

D

Deleted member 9532

Bara priset är inom rimliga gränser så störs jag inte av det. Tvärtom, det gör så att vi får fina leder, men somsagt: Rimliga priser!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Bara priset är inom rimliga gränser så störs jag inte av det. Tvärtom, det gör så att vi får fina leder, men somsagt: Rimliga priser!
Håller helt med. Områden med ledavgift håller oftast högre standard än andra leder.
Har man råd med skoter, bränsle och försäkring ska man inte klaga över att betala några hundringar i ledavgift.

4

426H

Tystnaden beror säkert delvis på att den här frågan har diskuterats i flera tidigare trådar. Dom flesta kanske tycker att dom sagt sitt. Men jag håller absolut med om att det är ett problem när olika områden har sina egna ledavgifter. Speciellt om man skall ut på långkörning eller när våffelstugan/utflyktsmålet ligger på fel sida av områdesgränsen. Men största problemet är när det blir ledavgifter+friåkninsförbud som i tex funäsdalen.

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Okej jag är inte emot ledavgift men jag vill ju inte betala ledavgift 4-5 gånger samma dag a150kr jag vet inte om jag tycker det är värt det,
så jag säger det en gång till jag är ej emot ledavgift men jag tycker det räcker med 1 avg som gäller över hela landet eller ett större område vet ej hur stort område ni rör er på, själv håller ja till runt lofsdalen och gör man en liten runda där så passerar man lätt 3 områden med ledavgiter och helst åker jag upp ifrån byarna där dom sladdar lederna och åker fjällleder där väder och vind sköter lederna .
STEFAN...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är som "426H" skriver, saken har redan diskuterats ganska så ingående tidigare, därav tystnaden

Men motstånndet mot "Betalledområdena" tror jag inte är det egentligen handlar om att ha råd att betala för sig, framförallt så länge man bara kör i ett område.
Men om utvecklingen får fortgå så börjar det snabbt att delvis handla om att ha råd, om det skapas flera olika betalledområden och man är en skoteråkare som då är "Rörlig" (= Kör i flera olika områden). Men även krånglet att måsta lösa "Färdbevis" och hålla reda på vart "Beviset gäller och inte gäller.

Men det allvarligaste med dessa "Betalledområden" är att det skapas nya förbudsområden, och dom skoteråkare som stödjer dessa betalledområden, är samtidigt med och hjälper till så att det skapas nya förbudsområden.

Det enda som jag tror kan hindra denna farliga utveckling, är att det införs en "Skoterledsavgift", där avkastningen av detta går till områden som i övrigt är avgiftsfria.

Men det är väl upp till varje kommun att själva bestämma hur detta ska lösas och därigenom vilka turister man vill ha till sig. Om detta påfund skulle sprida sig upp till norra Sverige, så skulle då jag personligen välja bort dessa områden och bara besöka dom "Fria" områdena och bara lämna mina slantar där.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag betalar gärna för att andra människor håller lederna i bra skick.
Varför skulle det vara gratis att åka på led egentligen?
De flesta vill ju inte jobba ideellt, men vill gärna använda sig av leder med mera som ideella krafter sliter med.
Vill man inte jobba så får man betala!
Och om sanningen ska fram, de 100-lappar detta kostar per säsong är ju en mycket liten del av vad det kostar att ha skoter! Räkna på värdeminskning, räntor, bränsle, service m m...då får man se vad det är som kostar!!!

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
De flesta vill ju inte jobba ideellt, men vill gärna använda sig av leder med mera som ideella krafter sliter med.
Och om sanningen ska fram, de 100-lappar detta kostar per säsong är ju en mycket liten del av vad det kostar att ha skoter! Räkna på värdeminskning, räntor, bränsle, service m m...då får man se vad det är som kostar!!!
Kan inte annat än hålla med.

Last edited:

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Jag tar upp det här igen för att visa att jag inte tycker det här främjar
den fria skoteråkningen och att jag inte bara tyst kan sitta och bara följa
med i den här utvecklingen när man hör om nya ledavgifter både här och där håller helt med Stig sen säger jag det ånnu en gång det handlar inte om att
Jag inte vill betala ledavg men jag vill inte betala 3-4 avg för att åka ut en sväng utan det lär vara bara en avgift.På vägen är det bara en vad jag vet men det kanske inte gjorde nånting om det också splittrades upp heller
för vissa?
Stefan...(ps.jag vill bara röra om i grytan ibland och visa att jag inte tycker om det här i alla fall..)

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Har hört ryktes vägen att det är ett gemensamt ledbevis på gång som ska gälla från nordic area i söder till funäsdalsfjällen,är osäker på om det skulle vara för körning inom alla områden eller bara för passage genom områdena.
Vet inte om du blir hjälpt av det?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror att i stort sett varenda skoteråkare håller med om att man gärna betalar för att få lederna i fint skick och att man inte kan förlta sig på enbart ideelt arbete för att uppnå detta.

Men att jag med fler, anser att detta istället borde vara en obligatorisk "Ledavgift" som tas ut av varenda registrerad snöskoter, för att i första hand, att framförallt förhindra att det skapas fler "Betalledområden", som ju egentligen är skoterförbudsområden där man huvudsakligen bara får köra på led = Hur tråkigt som helst. Länge leve friheten !

Personligen så skulle jag gladeligen betala in exempelvis en "Femhundring"/år för att få denna frihet.
Att det då samtidigt gör att kapital tillskjuts för ledarbetet är ju ett mervärde.

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Genom att ta upp detta i forumet kanske vi hjälper till att få nån ordning på det här problemet kanske nån som är med och beslutar i den här frågan kikar in här på forumet och ser vad vi tycker såna tankar har i alla fall jag
och en debatt skadar väl inte eller?
STEFAN...

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Genom att ta upp detta i forumet kanske vi hjälper till att få nån ordning på det här problemet kanske nån som är med och beslutar i den här frågan kikar in här på forumet och ser vad vi tycker såna tankar har i alla fall jag
STEFAN...
Problemet stefan är ju bla att vissa klubbar åker snålskuts på oss som jobbar o sliter i dom riksorganisationer som finns.
Klubben som finns i ditt o mitt område gör det o iom att inte alla klubbar stödjer oss :hmmmm2: (snofed mfl som jobbar med toring frågor) så blir problemet större ekonomin räcker inte till.
Jag är själv emot betalleder jag håller på Stig Larsson o snofeds förslag om en allmän ledavgift.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
STEFAN...
Om du kikar längre ner på denna sida, så hittar du fler trådar där just denna sak diskuterats tidigare.
Men visst är det bra att skoterfrågor diskuteras och synas från flera infallsvinklar, men tyvärr så tror jag att det är ytterst få, om ens någon av dom som beslutar i skoterfrågorna, som är in och besöker några skoterforum.
Jag misstänker att dom inhämtar synpunkter från annat håll.
Men däremot så finns det personerna som sitter i en del av remisinstanserna, som är in och läser, skriver, svarar på och noterar många av dom synpunkter som diskuteras.

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Jodå, någon är här och tittar. Jag representerar SSCO i Nationella Snöskoterrådet. Huruvida Nationella Snöskoterrådet kan bestämma om något är ännu oklart, men meningen är i alla fall att vi ska vara en mycket tung remissinstans.
Jag tar med stort intresse del av era åsikter.

Janne Sund, sekreterare i SSCO

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Jodå, någon är här och tittar. Jag representerar SSCO i Nationella Snöskoterrådet. Huruvida Nationella Snöskoterrådet kan bestämma om något är ännu oklart, men meningen är i alla fall att vi ska vara en mycket tung remissinstans.
Jag tar med stort intresse del av era åsikter.

Janne Sund, sekreterare i SSCO
Ja då kan jag ju höra om du har något som du har hört ang det här ämnet
finns det nåt intresse från klubbar och kommuner att göra nåt åt det här
innan det går för långt.
Mvh Stefan...

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Visst finns intresset från klubbar ,kommuner ,länsstyrelser mfl frågan är bara vad vi kan göra frågan är väckt på nationell nivå o vi i SNOFED jobbar aktivt med frågan vi för upp frågan på agendag då vi möter rixdagledamöter,ministrar o även i nationella snöskoterrådet.
Mvh i skotersverige Hansolov.Lönn miljöansvarig SNOFED

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ska man ha betalleder så tycker jag att man måste ha gratisleder också. Det ska inte vara tvingande att betala för att köra skoter. Men däremot ska det vara obligatoriskt om man vill köra på en fin välpreparerad led.

Kanske lite otydlig i mitt inlägg men jag vill bara få fram att man kan inte göra den enda leden fram till OK macken till betalled och göra betalled i områden med frikörning förbjuden.

Allt för att folk ska kunna välja.

ulstefan

Medlem
20 maj 2007
22
0
1
årsunda
Ska man ha betalleder så tycker jag att man måste ha gratisleder också. Det ska inte vara tvingande att betala för att köra skoter. Men däremot ska det vara obligatoriskt om man vill köra på en fin välpreparerad led.

Kanske lite otydlig i mitt inlägg men jag vill bara få fram att man kan inte göra den enda leden fram till OK macken till betalled och göra betalled i områden med frikörning förbjuden.

Allt för att folk ska kunna välja.
Tyvärr är det redan genomfört på vissa ställen i fjällvärlden alltså det finns
bara ett allternativ bara betalled.