Ledracer med dubbeldyna, köpråd!

SkoterNE

Ny medlem
15 sept 2004
4
0
1
Norduppland
Jag ska byta skoter, men har lite problem. Jag åker mest ensam, och då är det hård ledkörning som gäller, men jag skulle gärna vilja ta med flickan ut på lite touring-åkning nån gång ibland.... Så vad väljer man för skoter då?

Jag har funderat lite på rev 600 -03, har även sett att det finns "passagerar-kudde" till dom.... Men går det bra att åka 2 på en rev? hur är det att sitta på den där dubbeldynan som vissa revar har? Går det att åka en hel dag 2 på en sån utan att passageraren får kramp både här och där? Vore ju en grym sport-touring i såna fall.... =)

Har även funderat på Polaris 700 SKS -02 och Lynx SportTouring 600ho.... Att dessa maskiner klarar touring vet jag redan, men hur är dom att pressa efter led med? Kass dämpning eller?

Några andra förslag? Pris ca 60-70000:-

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
REV & d-dyna

Jag är i samma sits som du, kör >98% ensam, men behöver kunna skjutsa några gånger per år. Just nu väntar jag på en REV Renegade 600 SDI -05 med löstagbar passagerardyna. Tyckte det verkade vara en smidig lösning, återstår att se om det funkar lika bra i praktiken. Om du köper en REV och skall montera passagerardyna, köp i så fall en REV med standard-dynan (dvs utan X-paket). X-paketet har racingdynan som det inte går att montera passagerartillsats på. Då måste du förutom passagerardyna köpa en standarddyna och montera denna istf racingdynan för att sedan montera passagerardynan... Lite bökigt och framför allt dyrt.
Haken med att inte köpa X-paket är att de modellerna haft cykelpumpar som stötdämpare tidigare. På -05'orna är det ändrat så alla modeller har renoveringsbara gasdämpare, men X-paketet har också ställbar kompression (iaf på Renegade).

Jag körde tidigare en Lynx Enduro 600 G-Type med fabriksmonterad dubbeldyna, funkar bra, men ryggstödet kan vara ivägen när man kör ensam. Den maskinen viftade rätt ordentligt med skidorna i vädret med passgerare bakpå...kul att köra, kanske inte att åka? För nyare Enduro finns en liknande lösning - Lindbloms i Piteå säljer dubbeldynor till Enduro/Rager Mountain.

Lynx Sporttouring har jag ingen personlig erfarenhet av, men diverse tester har gett den bra betyg - speciellt om det är gasdämpare på den. Dock är ju en touring alltid tyngre än en sportmaskin.

E

Ej medlem/Inloggad

man kan iaf montera passagerar sits på en -03 rev 600 fast den har x-paket!!

Ski-Doo Mxz 600 REV -03

LLL

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Dubbeldyna på ledracer!

Hej!

Nya Lynx -05 har dynan som -03 REV har så på dom kan man sätta samma
d-dyna. Tycker det var jävligt klantigt av Ski-Doo att ta bort den dynan från Revarna, skulle vara intressant och veta vad vikt skillnaden är mellan X-dynan och den som sitter på -03 REV.
Har en -03 REV med d-dyna till salu.
Ring för info. 070-377 91 00

mvh Lasse

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
LLL skrev:
Hej!

Nya Lynx -05 har dynan som -03 REV har så på dom kan man sätta samma
d-dyna. Tycker det var jävligt klantigt av Ski-Doo att ta bort den dynan från Revarna, skulle vara intressant och veta vad vikt skillnaden är mellan X-dynan och den som sitter på -03 REV.
Har en -03 REV med d-dyna till salu.
Ring för info. 070-377 91 00

mvh Lasse
Jag vet inte om viktskillnaden är så stor mellan dem, men X-dynan är högre och smalare än standarddynan.

Synd att man inte kan få välja vilken dyna man vill ha på de nya Revarna med X-paket...

SkoterNE

Ny medlem
15 sept 2004
4
0
1
Norduppland
Hmm, okej... så slutsatsen är då alltså att man kan montera dubbbeldyna på en REV -03, x-paket eller vanligt har ingen betydelse?

Vart får man en sån dyna ifrån då? Och vad kostar en sådan?

Finns det nån bild på en rev med dybbeldyna på nätet någonstans? Skulle vara kul att se lite närmare hur den ser ut... Hur sitter den fast?

Lasse, jag hör av mig till dig sen!

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
SkoterNE skrev:
Vart får man en sån dyna ifrån då? Och vad kostar en sådan?

Finns det nån bild på en rev med dybbeldyna på nätet någonstans? Skulle vara kul att se lite närmare hur den ser ut... Hur sitter den fast?
Kolla hos din ÅF, dynan är ett originaltillbehör som jag har för mig kostar kring 4500 kr.

Här finns en tråd om just d-dyna på Rev: http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=18087