Liberty 600 non ves går varm fast kylarna är kall

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjena!


Som kanske nån tidigare vet så hade jag problem med att templampan höll på och tändas och ha sig...



Men idag tändes templampan så då stannade jag, stängde av skotern, öppnade kylarlocket och skulle kolla om det var fullt med vatten och alldeles riktigt, det var det, men medans jag hade kylarlocket borta så startade jag skotern för att se om det var nån skillnad på vattnet, dvs om man kunde se ifall den pumpade runt vattnet och när jag sedan stängde av skotern så bubblade till i kylsystemet och sedan försvann vattnet, dvs sjunk efter..

Så jag antar att jag hade luft, men tänkte jag kör hem och fyller på vatten och provar en sväng till, men när jag nästan va hemma så tändes templampan igen, men hade bara kanske 200 meter hem så körde hem iallafall, skulle öppna kylarlocket och då sprutade det bara vatten, var ett jävla tryck, så jag stängde igen locket och öppnade nippeln på motorn istället och lät trycket pysa ut där..

Så jag antar att den kokade, men när jag sedan kände på kylarna så var dom iskall, så vi uteslöt luft då vi antog att den inte pumpade runt vattnet så vi kollade om remmen till vattenpumpen hade gått av, men den var hel, så då tänkte vi att kanske impellern var trasig så vi rev vattenpumpen men även den var hel..

Så nu återstår bara luft i kylsystemet, Så till min fråga: kan det verkligen "bli stopp" i kylsystemet av luft? Tänkte eftersom motorn blir varm men kylarna är kall?

Även andra tips är välkommna :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Kanske dags att kolla om vattenpumpsremmen är hel. sitter innanför magnapullen. Jag utfår då från att den har remdriven pump då senare VES-libertysnurror har det.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Du läste inte inlägget va? :p


Kom och tänka på en sak till, är det termostat på dom där motorerna, tänkte för öppnar inte den så blir ju motorn varm men den släpper inte förbi vatten till resterande kylsystemet :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
borde vara en termostat, lokalisera den o kör utan en snabbis o kolla så du har bra cirkulation.. lufta noga för det kan bli stopp i cirkulationen av luft fickor...


edit: kollade några sprängskisser men det ser inte ut som om det är nån termostat...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa

kolla nr 32, ska tydligen vara nåt filter.. kan kanske vara igensatt.. men jag tror mest på luft iaf =)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo men jag har ett lite hybrid-kylsystem... 99as motor i ett 96as XLT chassie, jag har bland annat inget expansionskärl, har kylarlock direkt på slangen som går till toppen osv, men det har funkar fint i 20-25 mil, det är nu på senare dar den har börjat dumma sig :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
aha ja i så fall har du en 60graders termostat vid infästningen på toppen, skruva av de 3 skruvarna på "böjen" som vattenslangen går in i, där inne har du en termostat liggandes o gömmer sig =)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo, jag tyckte att det såg ut som ett termostathus på toppen, men var osäker om min skulle ha det endå eftersom vissa skotrar har och vissa inte som det verkar :)


Men man skulle ju kunna ta bort termostaten och koka den inne, då bör den öppna bra långt innan kokpunkten om den ska öppna vid 60 grader, det knepet har man ju kört några gånger när det gäller bilar :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har varit ut och kollat nu, sitter ingen termostat där! Då måste det ju bara vara luft då??

Eftersom det inte sitter nån termostat där, och både vattenpump och pumpremmen är i fint skick..


Men tycker det låter skumt då den har gått bra i 20-25 mil, men kan ju ha varit nån luftficka som har legat och klämt nånstans som har förflyttat sig till ett mer känsligt ställe? Vad vet jag..
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
jo då e det säkert luft... varmkör den, sen ställ skotern i uppförslut på tomgång då borde luften "hitta" ut, varva även att ställa den nerför sen uppför igen, använd "luftskruven" flitigt även om det kommer vatten så kan luften komma i perioder då luften har svårt att hitta ut pga att du inte har ett expantionskärl, då du troligtvis bara lyttar runt luften med ett slutet system =)
good luck :)

Ett tips är juh att smälla dit ett expantionskärl "bara för att" så att säga, för det kan juh bildas luftfickor om hela systemet är slutet :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det var nog bara luft, har fyllt på glykol idag, tog bort termostathuset och fyllde upp motorn med vatten den vägen, sen satte jag tillbaka det och fyllde på i rätta locket och sedan körde jag en sväng och så det sjunk efter och fick i yttligare en 25-30cl vatten och sen har jag varit ute och kört ganska hårt efter det, mkt varv, mkt djupsnö så den får jobba osv och templampan har inte tänts en gång och kylarna blir nu varm igen :)


Skönt :)