linjera variatorn. ett stort problem

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hej!
fick ett problem framför mig när jag skulle sätta in motorn.
det skiljer stort mellan variatorerna. och vet inte vad jag skall taq mig till.
vill ha en lösning som ni kanske också vill vara delaktiga i.

primären är för mycket innanför än vad sekundären är. och sekundären har ej brickor eller dylikt emellan.
motorn är inte heller standard till denna chassie! men en rotax iaf.

kommer med bild oxå.!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du får ju tänka på att har du sekundär och primär skivan linjerade (alltså rakt bakom varran) kommer ju remmen liggar på höger skiva av primären.
Bakifrån sett.

Lättast är om du tar lös sekundär så förstår du.! :rolleyes:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
det går inte att svarva av lite på sek. axeln så variatorn går in längre?
Stopp nu! Dom ska ju vara ungefär sådär!

Då variatorerna är fullt utväxlade (maxfart) så ligger ju remmen helt nerdragen i sekundären och följdaktligen högst upp i primären. Dvs då du trycker isär skivorna på sekundären allt vad som går, DÅ ska den vara i linje med innerskivan på primären. (OBS! Det är inte så man gör då man linjerar)

Sök och läs andra trådar om variatorlinjering, finns flera på detta forum, med bilder osv.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hade inge linjeringsverktyg så jag prövade med en bygglaser. och det där verkar då stämma!
nå gäller bara att köpa rätt rem nu.

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
en bygglaser duger inte! följden kan bli att den tuggar remmar som godis! fixa genast ett riktigt linjerings verktyg. Kostar nog inte många kronor att låna på närmast skoterverkstad, Det är så små marginaler som behövs för att den ska slita remmen lite snett och sedan är det pärstuvning under huven.

Det är ju inte så roligt om varje varje rem kostar mellan 600-1000kr

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
en bygglaser duger inte! följden kan bli att den tuggar remmar som godis! fixa genast ett riktigt linjerings verktyg. Kostar nog inte många kronor att låna på närmast skoterverkstad, Det är så små marginaler som behövs för att den ska slita remmen lite snett och sedan är det pärstuvning under huven.

ÖH..?

Jag har linjerat alla mina variatorer med ögonmått.
Aldrig sprängt / käkat en rem... :eek:

Jag brukar slänga på remmen på variatorerna. Fixa så den ligger mitt i primären. Sen gör jag så de 2 motor fästena ligger parrallelt med varran.

Bulta ihop o ut o köra!

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna

det duger visst. du kanske inte kan använda lasern.

nå som sagt det skall vara såhär. började tänka för mycket. tack grabbar!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
det duger visst. du kanske inte kan använda lasern.

nå som sagt det skall vara såhär. började tänka för mycket. tack grabbar!
men det spelar väll ingen roll :stupid: jag och farsan sparkade på plats motor skiten och tog en tumstock och kollade om det var bra, sen stog vi bakom skiten så det såg ju bra ut. Sen skruvade vi på plats den då, och sen hade den centrerat sej själv, enkelt! :beer:
En 503:a i min och Powerbloc på plats
(ska byta till bombardier.V insta-tork of bombardier :evil:)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Fungerar hur bra som helst att linjera med ögonmått också. Dit med remmen och sedan bara starta och låta allting snurra några varv så ser man hur pass bra det blivit.

Blåst 2 remmar i vinter, och det har inte haft med linjering att göra.