Lynx boondocker 4100 2019 - går inte riktigt bra

Proxer

Medlem
5 dec 2024
5
0
1
28
Örebro
Hej,

Köpte en lynx boondocker 4100 850 från 2019.
Tycker motorn går fint på tomgång och inga missljud, startar direkt.
Problemet som är;
Upplever inte den där ”hugg” effekten och den varvar upp till 5500rpm snabbt men sen stannar de av. Upplevs nästan som den är strypt?

Någon som har en aning om vad de kan bero på?
Ny på forumet så vet inte om denna tråd hamnar rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den har säkerligen käkat upp rullarna i seundärvarren som alla andra Brp med den varren de tyck ju hålla allt från 10m till max 100a mil. Förra ägaren kan även kört med trasiga rullar så helixen är sabbad också.
Vid vilket varvtal slår primärvariatorn ihop? Om de är onormalt lågt så kan primärfjädern ha gått av.
Svarar den bra på pallbock så du kan varva ur den 8000v lite snabbt?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Kan du palla upp och tomvarva som Boost säger så kolla även så att avgasventilerna rör sig, kring 6000 ska dom börja öppna
 

Proxer

Medlem
5 dec 2024
5
0
1
28
Örebro
Hängde upp skotern i garaget och lät den bli varm och testa gasa ur den, kommer upp till 5900 varv sen går de inte mer. Snarare att den vill krypa ner till 5700.
Kikade på ena stiftet också.
 

Attachments

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Min Boondocker 850 började att "fuska" lite förra vintern. Bytte tändstift och det blev en smula bättre, men det var nog för att det faktiskt var dags för tändstiftsbyte.
Den blöddrade och ville inte svara på gaspådrag, speciellt om man hade varit i trång skog och fisit omkring på lågvarv länge, och sedan kom ut i öppen terräng och ville gasa på. Då blev det bludder och t.o.m någon avgassmäll.
Så det logiska resonemanget i mitt huvud var att det borde vara bränslerelaterat. Så i höstas så lämnade jag in maskinen till Säters Cykel&motor med en lista på vad jag misstänkte och vad jag ville att de skulle kolla utöver de vanliga servicepunkterna.
Det var koll av spridare, bränsletryck, TPS och rengöring av RAVE-ventiler samt byte av bränslefilter.
När jag hämtade den efter service så berättade att de fixat allt som jag beställt och allting såg toppenfint ut, men att det troliga huvudfelet för att den gick orent var att packningen vid RAVE-ventilerna var trasig och inte höll tätt.
Sedan så tyckte verkstadskillen att det var klokt att kalibrera in TPS:en, för han ville mena att de faktiskt kunde vara lite halvdant kalibrerade/justerade från fabrik.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Du borde kontakta förra ägaren och försöka häva köpet för de här kan bli svårt att fixa och hen bör ha känt till detta.
Första frågan är om förra ägaren kört annan olja än BRP e-tec anpassade oljan fråga förra ägaren. Om man kör annan olja kan högtrycksspridarna sota igen bortom räddning.
Men byt stift innan du gräver vidare för den kan ju ha semisläkt stiften om den körst i storage mode inför sommardvalan. De är stor risk att sabba stift o man kör dem i konserveringsläget för då vräker den in olja och ev bränsle också.
 

Proxer

Medlem
5 dec 2024
5
0
1
28
Örebro
Provade efter lite snack en med en härlig kille som jobbar med optimering av skotrar, han tipsa om att hänga av remen och då gick han på varvstoppet snabbt. Han anade starkt att de var fjädern / rullarna i variatorn som var problemet.
Dessa skall gås igenom så återkommer med svar på de.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Provade efter lite snack en med en härlig kille som jobbar med optimering av skotrar, han tipsa om att hänga av remen och då gick han på varvstoppet snabbt. Han anade starkt att de var fjädern / rullarna i variatorn som var problemet.
Dessa skall gås igenom så återkommer med svar på de.
De som talar emot variatorkrångel är att den inte orkade varva mer än 5000v upphissad. De spelar ingen roll hur slut variatorerna är så skulle den varva i varvstopp upphissad. Men om de är någ fel på variatorerna så är de rullarna i sekundären som gått sönder. Köper man en brp 850 så ska man kolla rullarna de första man gör hur än bra den funkar.