Lynx enduro 600, 2001. Hugger i variatorn

Pepparkaksburkarn

Ny medlem
26 dec 2024
2
0
1
34
umeå
Hej, Jag har en Lynx enduro 600 hugger till i variatorn när den ska börja driva. Detta gör att den nöter bort kammar från variatorremmen (äter remmar). Jag upplever att det endast är vid tillslag och mycket låga varv när man ska iväg. Inga problem när man ligger med jämn gas under körning. Upplever också att problemet ökat ganska snabbt. Tidigare var det bara ibland, nu är det varje gång den ska börja driva.

Vad kan det vara som ara som är vajsing, vad bör undersökas först?

3084430845
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.175
150
63
Säfsen
Har du rätt rem? Alltså inte en rem som är för mjuk, t.ex avsedd för motorsvagare fläktmotor?
Kolla också så att inte variatorskyddet ligger tokigt och kan riva sönder remmens kant. Är det skyddet så borde det finnas gummirester på det där remmen slår i.
BRP hade faktiskt det syndromet på de första årgångarna med 850-motorn. Där var det främre fästet för variatorskyddet som låg för nära primärvariatorn, så vid hård körning och omtag med gasen så att variatorerna växlade tillbaka, då blev det slak på remmen så att den slog i fästet och remmens utsida skalades av.

Har du rätt rem och det inte finns några skarpa kanter eller grader på variatorerna som kan riva sönder remmen, så skulle nog jag kolla så att motorkuddarna är hela.
Om motorkuddarna är slut så vrider det motorn så att vad som helst kan hända faktiskt.
 

Pepparkaksburkarn

Ny medlem
26 dec 2024
2
0
1
34
umeå
Remmen som sitter på är en Ultimax MAX1062. Av vad jag lyckats läsa mig till ska det vara rätt.

Tycker mig inte kunna se att det ska vara variatorskyddet, ser inga tydliga märken på det och upplever samma problem när jag kör utan skyddet. Hur kontrollerar jag att motorkuddarna är hela? Kollade på dom men tyckte inte de ser märkbart "slut" ut eller defekta.

När jag kollar uppifrån tycker jag att det ser ut som främre variatorn är lite sned, alltså inte helt inriktat med den bakre. Finns det något bra sätt att se så att det ligger i linje med varandra? Jag har hoppat en del och varit rätt vild i körningen. Tänker om det kanske gjort att motorn satt sig lite fel och orsakar nötning? 🤔