Har en ski-doo summit 600 från 02(?) som inte riktigt vill sammarbeta längre.
Den går till ja kanske 50% på endast höger cylinder.
Följande händelser inträffade förra vintern vid påsk.
*Efter körning i högre hastighet så bluddrar den till ordentligt, går över på en cylinder, och jag stänger genast av. 10 minuter senare provstartar jag och den går klockrent.
* Fortsatt att gå bra ytterligare en dag
* Började bluddra och gå över på en cylinder på låga varv och tomgång om man belastat den hårt. Endast kanske 30 sek efter man kört i lössnö.
* Bluddrandet och encylindergång spred sig till från tomgång till 5000 rpm utan att någon vidare belastning krävdes, till ex om man pumpgasa 10 sek eller kortare fullgas.
* En fullständig vändning görs och den går i stort sett bara på tomgång till 5000rpm efter man försökt belasta den.
* 95% av tiden går den endast på en cylinder och då bara på tomgång till 5000rpm.
* Parkeras i garage över sommaren vid stugan en bra bit bort från där jag bor.
Och på grund av olika omständigheter har vi inte för än för 2 veckor sedan kunnat hämta hem den.
Vid första uppstarten så startade den väl efter kanske 5 minuters dragande, eller ja ena cylindern hostade vid liv. Den fick stå på tomgång i en kvart innan den skulle köras till transport.
Första 200 meterna fick jag i stort sett gå på sidan av då den bara gick på en sida och var allmänt yrvaken.
Sedan som genom ett mirakel hostar den till och går igång klockrent på båda cylindrarna.
Väldigt försiktigt körs resterande kilometerna till bilen men förutom hostningar av bludder går den klockrent. (?!?)
Noggrannare tester behövs så jag tar en extravända där hela registret och olika belastningar testat och förutom slumpmässiga hostningar går den på två cylindrar som om den aldrig haft nått problem.
Väl hemma fungerade den dock inte lika bra, den går klockrent ett par minuter för att sedan gå på en cylinder igen ett par. Helt slumpmässigt verkar det dessutom vara.
Förgasarna testades att rengöras förra vintern utan resultat.
Tändstift självklart bytta.
Ett komptest är ej ännu genomfört men är kompen kass så borde problemet väl vara konstant?
Filter bytta.
Så min fråga är helt enkelt vad är fel?
Någon som har visa ord eller tips?
Tack
Den går till ja kanske 50% på endast höger cylinder.
Följande händelser inträffade förra vintern vid påsk.
*Efter körning i högre hastighet så bluddrar den till ordentligt, går över på en cylinder, och jag stänger genast av. 10 minuter senare provstartar jag och den går klockrent.
* Fortsatt att gå bra ytterligare en dag
* Började bluddra och gå över på en cylinder på låga varv och tomgång om man belastat den hårt. Endast kanske 30 sek efter man kört i lössnö.
* Bluddrandet och encylindergång spred sig till från tomgång till 5000 rpm utan att någon vidare belastning krävdes, till ex om man pumpgasa 10 sek eller kortare fullgas.
* En fullständig vändning görs och den går i stort sett bara på tomgång till 5000rpm efter man försökt belasta den.
* 95% av tiden går den endast på en cylinder och då bara på tomgång till 5000rpm.
* Parkeras i garage över sommaren vid stugan en bra bit bort från där jag bor.
Och på grund av olika omständigheter har vi inte för än för 2 veckor sedan kunnat hämta hem den.
Vid första uppstarten så startade den väl efter kanske 5 minuters dragande, eller ja ena cylindern hostade vid liv. Den fick stå på tomgång i en kvart innan den skulle köras till transport.
Första 200 meterna fick jag i stort sett gå på sidan av då den bara gick på en sida och var allmänt yrvaken.
Sedan som genom ett mirakel hostar den till och går igång klockrent på båda cylindrarna.
Väldigt försiktigt körs resterande kilometerna till bilen men förutom hostningar av bludder går den klockrent. (?!?)
Noggrannare tester behövs så jag tar en extravända där hela registret och olika belastningar testat och förutom slumpmässiga hostningar går den på två cylindrar som om den aldrig haft nått problem.
Väl hemma fungerade den dock inte lika bra, den går klockrent ett par minuter för att sedan gå på en cylinder igen ett par. Helt slumpmässigt verkar det dessutom vara.
Förgasarna testades att rengöras förra vintern utan resultat.
Tändstift självklart bytta.
Ett komptest är ej ännu genomfört men är kompen kass så borde problemet väl vara konstant?
Filter bytta.
Så min fråga är helt enkelt vad är fel?
Någon som har visa ord eller tips?
Tack