mxz 800-01 dör vid gas.

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
hej.

har en mxz 800-01 som startar går och fint på tomgång men direkt man gasar så dör den. ibland går det att gasa fullt en gång men inte andra då böar den och dör. vad kan det vara för fel? har kollar allt som har med förgasarna men hittar inget där
någon som vet vad det kan vara?

YamahaETpower

Aktiv medlem
1 nov 2009
80
0
6
gå upp någon storlek i huvudmunsycke , eller så pröva med att ändra trottelnålen , sänk clipset / clipsen så den får mera soppa vid gaspådrag

YamahaETpower

Aktiv medlem
1 nov 2009
80
0
6
kom även på har du luftburken på plats och slangar är hela till den ? är mycket vilktigt att allt detta sitter på annars blir de inte rätt sug i förgasarna , kolla även insugs gummina så dom inte är spruckna

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
insugsgummina är hela och fina kollade upp det och förra säsongen då den börjar hålla på såhär. och alla slangar är hela. luftburken sitter också på plats. kan det vara så att det hjälper? isf var det ju inge större fel. den har ju gått som bra som bara f*n innan detta.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Eftersom du är ny här så ber jag dig gärna att skriva vad som var felet på skotern när du väl hittat det..
Tyvärr så slutar 9/10 trådar med att den som fått hjälp inte skriver någonting alls när han fått den hjälp han behövt till att lösa sitt problem, det innebär att dom som har försökt hjälpa honom fick aldrig reda på vad som var fel ...
Underlättade även om någon har liknande fel i framtiden och läser just denna tråd:)
Lycka till;)
Edit:
Han kan självklart lika väl vara en hon:)

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
jag kommer att skriva vad felet var om jag hittar det eller får hjälp. så andra som har samma fel kan kika in och kanske hitta det om behöver :)

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
den är inte svårstartad går i gång på 2-3e draget när den är kall. men när allt detta hände så låste sig pimärvariatorn på en myr och vi fick dra igång den med mattan i luften. sen efter jag repat variatorn och skulle köra den från garaget så gick det inte att gasa eftersom att den böa och dog. då tog vi och kolla alla slangar,luftburken och sedan så kollade jag insugsgummin och förgasarna. men hittade inget då.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Du har inte dödat packboxen när variatorn låste sig så du får in luft genom vevaxelhålen i blocket?

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
vidgren: går exakt likadant när jag pallar upp den.

lars: hmm du kan ha rätt, har inte kollat det. men fick höra i fredags att det kanske kan vara något med tändplattan också, låter det som en möjlig orsak?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Jag antar den har "DESS" funktion på nyckeln för dem brukar ju bete sig sådär när de strular.

Statorn går också väck lätt när dem nått ca 10 års kärrande. Felande stator kan mycket väl bete sig så också.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Har haft ett liknande fel med min mxz 600 -99, felet var som ovanstående skrev "dess " nyckeln

markuslahti

Medlem
19 nov 2012
20
0
1
kiruna
tackar för svaren ska gå förbi garaget idag och kolla upp det. går det att mäta eller något om det är dess nyckeln? eller måste man lämna in den?