Om skotern har elstart från fabrik så brukar det oftast finnas en särskild lindning på tändplattan för batteriladdningen, och en kombinerad likriktare och regulator.
I en del "enkla" fall tar man bara ut spänning från den "varma" änden av lysspolen och halvvågslikriktar innan man tillför den till batteriet. Man bör ha en regulator även där, fast den kan göras mycket enkel.
I princip en tyristor i serie med likriktardioden och en krets som ger ständig trigg till den så länge batterispänningen inte kommer över ett visst värde. Jag har schema för en sådan nånstans, om någon vill bygga själv...
Om man ska mata elektronik, t ex en GPS, som inte har så bra skydd mot överspänningar, så ska man vara mycket försiktig. För det första, håll koll på batterispänningen med en multimeter under några mils körning till att börja med. Se till att den håller sig omkring 14 V, om den börjar barka iväg över 14,5 måste du göra något åt det.
Sedan bör du vara MYCKET noga med anslutningar till batteriet mm. Ett blybatteri är ganska bra på att suga upp och oskadliggöra spänningstoppar mm, men om det är glapp i anslutningarna kan det inte göra någon nytta på det sättet.
Och i ett normalt skoterelsystem som bara är avsett att driva lyse, förekommer korta spänningstoppar uppåt 100 V rätt ofta!
T ex när man slår om mellan hel- och halvljus, eller i all synnerhet om strålkastarlampan går sönder.