Ny ägare till en Lynx Ranger 49 2011

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hej
Har precis köpt en Lynx Ranger 49 2011 600 etec, dubbeldyna, med 167mil på mätaren (gubbkörd, 1ägare, servad på firma) och det är första skotern jag äger.

Ang skotern
Har lite funderingar, man ser en kylare under huven är den extra ditsatt eller original? innebär det att den har kylning både från mattan och luften? Behövs det isrivare ändå för boggien? misstänker att det kan bli lite snöfattigt/packad snö/iskörning till och från. Vilka isrivare passar min skoter och var fäster man dem lämpligen? Någon som har länk till vilken modell som är bra?

Sedan höll jag på att få en chock över hur dyra släpvagnar är. Får nog låna farsans när han inte behöver den och hyra när vi båda behöver få med skotrarna.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Du behöver ingen isrivare för kylningens skull, däremot så är de bra för att ge lite smörjning till slidesen.
Du har ingen krängningshämmare på din 49:a så du kan fästa isrivare av wiretyp med hårdmetallklo i hålen där krängningsstaget ska gå.
Jag har gjort så på min 2012:a och när jag inte använder isrivarna så viker jag bara in dem ovanför bukskyddet. För ett sådant är väl monterat på din? Annars gör det.
Wiretypen är även perfekt när man ska backa.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Du behöver ingen isrivare för kylningens skull, däremot så är de bra för att ge lite smörjning till slidesen.
Du har ingen krängningshämmare på din 49:a så du kan fästa isrivare av wiretyp med hårdmetallklo i hålen där krängningsstaget ska gå.
Jag har gjort så på min 2012:a och när jag inte använder isrivarna så viker jag bara in dem ovanför bukskyddet. För ett sådant är väl monterat på din? Annars gör det.
Wiretypen är även perfekt när man ska backa.
Bukskydd är inte installerat, har inte riktigt råd just nu det är mkt utgifter. Får köra lugnt i vinter och montera ett till nästa säsong. Är det enkelt att montera, bara att bulta på några befintliga fästen underifrån?

Last edited:

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Tog en liten premiärtur runt åkern där jag bor, är bara pudersnö så det är inget bra före men kunde inte låta bli. Beställde ett bukskydd idag med så det får bli nästa vecka/helgs huvudvärk. Kollade lite på fjädringen med, skotern sjunker ihop 4cm med mig på och 8cm med mig och min sambo, läste i instruktionsboken att max 75mm var rekommenderat, men det känns väl onödigt att spänna då eller? Och om man spänner måste man justera mattspänningen då med? Inställningen är nu på 2hack upp från botten.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Man brukar popnita fast bukskydden, vissa rekommenderar bult ,och mutter på baksidan med bricka. Men Jag föredra popnit ändå, mycket lättare och montera. Engång för 10 år sedan lossnade 3 nitar för mig men då var det bara nita fast det igen.

Jag hade inte spänt fjädringen nåmera.

Släpvagnar är dyrt men brukar gå att hitta någon Fogelsta vagn kring 15 tusen spänn . Se bara till att den har tipp och är nybessat. Köp inte nå skitsläp från typ Lakkapää som har lika tunn plåt som en ugnsplåt.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ang. släp, så går det att hitta begagnade hyrsläp med ett par-tre år på nacken för en bråkdel av nypriset.

2013 köpte jag hos Polaris i Mora ett 2010 års Thule/Fogelsta 1000, bromsat och med tipp. Nybesiktat, sommar & dubbhjul. Betalade 17' för det.

Gå in på Thule Rental's hemsida och kolla efter begagnade släp, har för mig att de har länkar till de utvalda Åf som köper upp beg.vagnarna.

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en 49:a ETC -14 och på den var det lätt att montera bukskydden, Bara att popnita fast dom och fästhålen fanns färdiga under skotern, dock fick jag borra egna hål i bakre skyddet vid fotstegen men det var ju inga problem och lätt att komma åt.

Jag skulle sätta dit isrivare, om inte annat för att spara slides, har bytt slides på min efter 130 mil men då har den fått gå på mycket hårt underlag och ofta tillsammans med en eller två pojkar (4 och 6 år) på skotern. Har haft problem med kylningen en gång fast jag hade ännu mer problem med slidesen då, stenhård blankis och packkälke med 10 saltstenar efter skotern.

Det som är irriterande är att 12V uttaget inte går under ca 2500 rpm och det har varit irriterande då jag använder hundpejlen som GPS och att då bakgrundsbelysningen stängs av då den går över i batteridrift, är ju när man står till som man vill kolla GPS:en. Har nu kopplat om uttaget så det är konstantström så nu är det problemet ur värden.

I övrigt gillar jag skotern till det jag ska ha den.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Har monterat bukskydd nu iaf, köpte isrivare av "vajermodell" sätter man fast dom i hålen i framvagnen under stötdämparfästen i vinkel eller nåt?

Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Du har "plastploppar" framför sidokåpan på bägge sidor där krängningshämmarstaget som löper från sida till sida på Rave- och Xtrim- modeller.
Tar du bort plastplopparna så ser du att det är perfekt ställe att montera wirerivare på.

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Du har "plastploppar" framför sidokåpan på bägge sidor där krängningshämmarstaget som löper från sida till sida på Rave- och Xtrim- modeller.
Tar du bort plastplopparna så ser du att det är perfekt ställe att montera wirerivare på.
Ok ska kolla ikväll efter jobbet. Tack för hjälpen.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Om jag förklarat dåligt så hojta till, då kan jag försöka att lägga upp en bild på hur de sitter på min 49:a

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Här är ett par bilder.

Bild framifrån på variatorsidan.

Och en bild från ljuddämparsidan på hur jag lägger upp isrivaren på bukskyddet

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Perfekt tack så mkt!

Tänkte på en annan sak är det ok att lyfta upp skotern på draget så att mattan hänger fritt? Eller bör man göra på något annat sätt? Hur pass tåligt är själva "pakethållaren" att lyfta i tål det att hänga upp skotern i bakkant?