Nya Garmin modeller?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Någon som använder de nya Garmin modellerna på sin skoter?

T ex Colorado, Oregon och Nuvi.

Erfarenheter??

4

426H

Jag har en Oregon. Tycker den funkar helt ok, skärmen är mkt bra med hög upplösning. Kör friluftskartan pro och Mikael N:s ledkarta och typfilsmod. Ser ut så här på skärmen:

Bilden är "stulen" från Mikael N:s kartforum
http://www.beach.kalix.net/forum/

4

426H

Ja, det är touchscreen och den har funkat bra. Har inte varit ute i nån extrem kyla, -12 kanske. Garmin anger att den skall funka ner till -20, vilket är bättre än tex 278:an som det står -15 på. Är nog bäst att mata med 12v om man har den på skotern men den går även att köra på 2 st AA batterier.
Man blir ju lite klumpig med handskar, men enklare grejor som att zooma funkar utan att ta av handskarna.

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
En nackdel i mitt tycke med Coloradon är ju att om man inte har kopplat den till 12v så har den ju bara halva batteritiden mot tex 60csxen.

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Jag använder en Colorado 300. Har inte varit ute så myccket med den än, men det jag vill ha den till är det bra tycker jag.

4

426H

En nackdel i mitt tycke med Coloradon är ju att om man inte har kopplat den till 12v så har den ju bara halva batteritiden mot tex 60csxen.
Hur länge räcker batterierna på 60csx:n i kyla? Kör du lithium eller nimh?

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
Hur länge räcker batterierna på 60csx:n i kyla? Kör du lithium eller nimh?
Med vanliga nimh så räker batterierna ungefär(det går ju inte att säga exakt) 15-20tim i kyla och med kompisens colorado halva den tiden.

Enligt Garmin så klarar 60modellen 28tim och coloradon 18tim, men det måste nog vara i värme.

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
Ser att jag läste fel, 60csx skall bara klara 18timmar den med.
Men ändå så räcker batterierna mycket längre i csxen.

Mysko!

4

426H

Tänkte jag skulle testa lithiumbatterier på min. Dom skall ju klara kyla bättre. Känns inte helt 100 att använda 12v när det är snöoväder. Man använder ju samma kontakt för ström och datakommunikation på oregon (mini-usb) och jag tror inte att den inte skulle må så bra om man får in vatten där.

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Nej, det är inga som helst problem med touchscreen och kyla. Saknar faktiskt inte alls knapparna som fanns på min gamla GPS. Oregon funkar väldigt bra på skoter.