Nytro TTX med trasiga balataremmar i boggie

Khamel

Medlem
20 feb 2013
8
0
1
Skellefteå
Har nu kört sönder två remmar på min Nytro TTX på blott 25mil...

Och den andra remmen höll maximalt 3mil men troligast en hel del mindre än så vilket får mig att misstänka att min första rem inte höll särskilt länge heller....

Jag har nu en tid på verkstad på fredag för att byta ut remmen IGEN men jag har börjat fundera på om det är en så särskilt bra idé.. Det är som bilden visar behållaren på Öhlinaren som trycker av remmen och det lär ju vara en rejäl smäll som behövs och hur bra mår Öhlinaren av detta tro??? :wondering:

Någon mer här som har samma problem och har fått höra om Yamaha har någon lösning på G?!?!
För det behövs helt klart en ombyggnation av antingen boggie eller dämpare för att detta ska börja fungera som det ska!

Och att det inte bara är jag som har problem är jag helt säker på när det stod en likadan med samma problem på lokala Yamaha senast jag bytte remmen...

Känns grymt trist när jag hade hoppats på att kunna ladda utav bara den med Öhlinare runt om men nu inte vågar trycka på.... För fungerar gör dom utan tvekan även med en rem :nuts:

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Skumt... Vet flera som kört 150mil redan och de har inte haft några problem alls med detta ...Säger inte att det inte kan hända för det.

Khamel

Medlem
20 feb 2013
8
0
1
Skellefteå
Skumt skumt, har dom bytt den nedre skruven enligt servicemeddelandet som hade kommit?

För det hela började med att Yamaha sa till mig att dom skulle byta den nedre skruven till en med platt huvud för att den skäver på stöddämparen, man ser tyvärr inte detta på bilden men det finns ett märke på den guldiga burken där skruven har tagit i...

Men när jag då kollade detta så insåg jag att jag även kört av remmen...

Dom bytte då till den nya lösningen med platt skruv och vände på remmen och det är denna rem som bara höll i 1 mil typ, men det kanske bara var otur vad vet jag?

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
SOm du säger de finns en update med den platta skruven, men när du böt första remen, böt dom bägge? för ofta har den andra remmen även den tagit stryk..

Khamel

Medlem
20 feb 2013
8
0
1
Skellefteå
Nä dom bytte bara den som gått av, alltså den som sitter på sidan med stötdämparburken och dom har inte heller vänt den andra så dom satt ju på lite olika sätt...

Edit: Och monterade såklart en platt skruv med!

Men den som jag har hel just nu är den som suttit på sedan den va ny och den ser då ännu hel och fin ut... Men jag ska ta och höra med dom imorgon när jag åker dit och sen så får jag väl hoppas att jag bara hade otur med den andra remmen och att en ny börjar hålla ihop! Lär väl visa sig under helgen :)

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Pratade med en bekant som kör TTX med, han sade att remmarna är vända fel håll. Värt att kolla upp. Dom viker sig tydligen över brickan och går av mot dämparen då.

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
Har själv en TTX och var nyss ut o titta, inget problem på min (över 70 körda mil). Hoppas jag inte stöter på det problemet.

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
jag tror jag kan komma med en förklaring till det hela. hade plockat ur boggien på min Nytro rtx här i veckan för översyn och hittade faktist lite sprickor i främre knäleden, övre fästet som ska bultas i tunneln så jag fick svetsa lite men det va inte det jag skulle säga. när jag vände på boggien upp och ner för byte av slides så såg jag att det hade slitit en hel del på balatta remmen. såg ut som att det är mattan som slår i underifrån å sliter ut den tills den går av. remmarna ligger precis där klackarna för mattan går. synd att jag inte fotade. man skulle kanske prova å flytta på remmarna

bcc

Ny medlem
11 jan 2009
4
0
1
Jag körde också av bägge balataremmarna efter bara typ 50 mil. Det hade skadat den främre Öhlinaren, bara lite kosmetiskt hoppas jag, jag har inte fått höra något annat i alla fall.
Efter bytet till nya remmar samt att dra ihop dem lite har jag nu kört ca 60 mil till och de har i alla fall hållit än så länge..

axis

Aktiv medlem
20 aug 2009
66
1
6
skellefteå
När jag hade in min på service vände de på balatan, de hade visst fått nån bulletin angående det. Jag har nu kört drygt 200 mil utan problem. Jag hade alltså inga problem före servicen heller.

ttx666

Medlem
5 mar 2013
30
0
1
västernorrland/jämtland
var ju tvungen att kolla läget efter att ha läst detta och mycket riktigt så är den ena balataremmen så gott som av.. har ju hållit bra ändå då som det verkar. 180mil körda..