Nytro xtx eller rtx 2009

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Har själv Xtx:en och är supernöjd! Går kanon efter leden och gör verkligen inte bort sej i snön. Min granne åkte först en rtx se men har nu mer också Xtx:en och han vill då verkligen inte byta till en kort igen.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Xtx har bättre fotsteg och tar sig fram bra även i lössnö.. kanske inte med original 32mm matta, men på vilken maskin sitter den kvar på? :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fördelarna:
Driftsäker.
Gäller bägge.

Nackdelarna:
Vikten.
Kräver minst 44mm matta för att vara rolig bredvid leden.
XTXen har ganska dåliga dämpade om man vill åka på lite efter led-RTXen är om inte bra, så iaf bättre.
Har en granne som monterade Öhlins fram på sin XTX, den blev helt underbar på led-det känns som den är 30 kg lättare än min RTX se!

Men som sagt..välj bästa exemplaret du hittar.
Har tänkt i två år att jag skulle sälja min pga vikten. Den ÄR tung.
Men jag kan inte. Jag både älskar den och hatar den...men dom är, så länge man skiter i att krångla sig in bland träd i brant terräng, faktiskt en kanonmaskin.

Det är som Arnold säger om kvinnor:

"Women-you can't live with them, and you can't shoot them"

Ungefär så är det att äga en Yamaha!
;)

Edit:
RTX SE -09 har samma fotsteg som XTX.
Men skit i det-ja, dom är bättre än vanliga RTX mellan -08 och -09, men hittar du en svinbillig RTX -08/-09, köp den och montera BetterBoards.
Jag har det till min -09, och skillnaden är enorm!

Du vill ha BetterBoardsBords oavsett. Dom är faktiskt sååå bra. Tror jag betalade 1500:-, och det är såååå värt det!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Om man inte jämför dom mot liknande skotrar av andra märken så är det inga större fel på dom.
Går rätt så bra.
Om man jämför Xtx med Swb Assault (som jag körde förra året) så är skillnaden gigantiskt.

Har dom du kör med mest korta skotrar så kommer du däremot inte bli missnöjd.

Det här är ungefär så okritisk jag kan vara numera, jag blir oftast arg bara av att se en Nytro numera efter allt bärande i två sesonger.

Ps. Det finns en anledning till att tre av fyra som svarat kör turbo/kompressor.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det är väl ingen som köper en kort idag för att den är kort... Det är för att dom är billigare och då kan man kosta på sig en förlängning. Xtx är ju en standardskoter idag, längdmässigt dvs.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det jag känner för rtx se är att det är bättre dämpare på den 44 matta och yamahas nya skida med dubbel skenor på den.jag vill kunna elda på i bland kanske åka något varv på crossbanan.
Det som talar för xtx är att den kanske går skönare på led.det är marginal prisskilnad på dessa maskiner.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har renoverat och shimsat mina originaldämpare hos kn-racing och resultatet vart mycket bra. Nu i påskas gick dock främre dämparfästet i boogin sönder så nu försöker jag trockla in en dämpare från en Rtx som till skillnad mot xtxens är justerbar med klick.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Svårt att säga vad det kan ha berott på, isklumpar i boogien, fjädern lossnat från dämparen, trasiga bussningar i infästningen för dämparen.