Optimal utväxling 600 E-tec?

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Hej! Jag är lite intresserad av vad ni tror/vet/tycker är optimal utväxlingsratio på 600 E-tec!

Jag är såklart speciellt intresserad av vad som skulle passa på min skoter, en renegade (3487mm matta, 32 mm kamhöjd).

Original så är drevningen 21/45 = ratio 2,14
"Självklart två kugg nerdrevning så det blir lite skillnad" tänker jag, men blir lite fundersam när jag ser korta MXZs drevning; hela 25/45 (stor skillnad för bara skillnaden i matta?). Är renegaden redan lågt drevad så man kanske ska nöja sig med en kuggs nerdrevning, för att få optimal utväxling? Jag är nästan aldrig upp över 100 km/h så toppfart är inget jag bryr mig i.

Optimalt remslitage, acceleration och kraft i "lägre hastigheter" är vad jag är ute efter! Eftersom drevbyte inte kostar några större pengar, och även verkar kunna vara nyttigt för skotern, så tycker jag detta är en väldigt intressant och viktig fråga! Tack :amuse:

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Ja, det kan bli sämre, men det beror på många faktorer. Kamhöjd, mattlängd, dubbat och framförallt körsätt. Puder, led, klättring ,pulkdragning mm

Drevar man ner MER än vad man har fäste/friktion för växlar variatorerna fel.

Kör du med 21/45 nu å har bara 32mm kammar skulle jag inte dreva ner nå mer.

Skulle du skaffa en längre boggi + matta och dessutom högre kammar då kan det vara läge att dreva 1 max 2 kugg.

Last edited:

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
hade 20/45 på min korta rave 600 -08 den toppade ändå 150 "efter mätarn du kan dreva hur mycket som helst bara du justerar variatorerna efter drevningen men som sagt tidigare så är friktionen en viktig faktor annars kommer skoter växla ihjäl sig
hade själv 44as kammar har en polare som hade 44a och fulldubbat hans var drevad att toppa dryga 100kmt men satan så rapp den var... allt är ju en smaksak

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Drevar man ner MER än vad man har fäste/friktion för växlar variatorerna fel.
Skotern går ju över 160 km/h (enl. mätaren) och den hastigheten nyttjas ju aldrig. Vad jag förstår så drevar man efter den tänkta maxhastigheten...? Jag tycker man måste kunna dreva ner för att få skotern starkare vid de hastigheter man kör i, samt i lössnö. Är det verkligen dead end som Wilber skriver (fler än en källa ftw!)? Tack för svar iaf :)

Variatorn som den är nu kan börja beté sig konstigt när man skjutsar (värme?), och planer för pulkadragning finns också. Har också upplevt att remmen typ tappar greppet i någon tiondels sekund.

Jag skulle jättegärna(!!!) experimentera med drevningen om jag inte varit en studerande 17-åring utan fast inkomst och egen skoter!

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Det är inte dead end. Men visst, funderar du på pulka kan du ta 2kugg direkt. Köp ställbara viktpinnar, så du kan justera varvtalet sedan.

R

RevMan

orginal drevning har varit 23/45 -08-10
21/45 på BCX 2001 som har 44mm kammhöjd
vi har satt in 21/45 vid mattbyte på renegade 600 sen XPn kom.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
orginal drevning har varit 23/45 -08-10
21/45 på BCX 2001 som har 44mm kammhöjd
vi har satt in 21/45 vid mattbyte på renegade 600 sen XPn kom.
Är det annan drevning i Nordamerika då eller? Jag hittar ju inte tidigare årsmodeller än 2011 på BRPs svenska sida (någon som vet var det tagit vägen?). Men enligt amerikanska och sprängskiss på http://epc.brp.com/default.aspx?brands=skidoo&lang=E så är det 21/45!

jaaasi

Aktiv medlem
18 dec 2010
62
0
6
Norsjö
Kan ju vara bra att inte dreva ner den allt för mycket, kan ju vara bra att få ha litte snurr på mattan :)

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Har kollat instruktionsboken också nu, och den säger även den 21 kugg på lilla! Kan du kanske minnas fel? Egentligen skulle man väl öppnat och kikat..

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Haha, det blev tillslut 3 kuggs nerdrevning på lilla, alltså 18/45. Har provåkt idag och jag kan bara märka fördelar, förutom ökad soppaförbrukning då skotern är roligare att gasa med ;) Fullgas från stillastående kittlar i magen, vilket det inte gjort förut.. Skotern går fortfarande 140+ vilket är mer än nog för mig.. Med ev. 44-matta nästa säsong och högre inslag så tror jag det kan bli riktigt roligt både i snön och på leden! :)

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Hej! Jag är lite intresserad av vad ni tror/vet/tycker är optimal utväxlingsratio på 600 E-tec!

Jag är såklart speciellt intresserad av vad som skulle passa på min skoter, en renegade (3487mm matta, 32 mm kamhöjd).

Original så är drevningen 21/45 = ratio 2,14
"Självklart två kugg nerdrevning så det blir lite skillnad" tänker jag, men blir lite fundersam när jag ser korta MXZs drevning; hela 25/45 (stor skillnad för bara skillnaden i matta?). Är renegaden redan lågt drevad så man kanske ska nöja sig med en kuggs nerdrevning, för att få optimal utväxling? Jag är nästan aldrig upp över 100 km/h så toppfart är inget jag bryr mig i.

Optimalt remslitage, acceleration och kraft i "lägre hastigheter" är vad jag är ute efter! Eftersom drevbyte inte kostar några större pengar, och även verkar kunna vara nyttigt för skotern, så tycker jag detta är en väldigt intressant och viktig fråga! Tack :amuse:
Org är bäst på Gaden eller x-trim. Dreva INTE ner! Lite variator jox så blir det bättre. PM...

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Åkt lite till och är fortfarande nöjd med nerdrevningen. :) Du får gärna förklara varför du säger så Diablo Racing, och dela ev. tips på variator jox! ;)

Variatorn har börjat låta mer, typ som phazer eller venture lite när man kör i vissa hastigheter samt motorbromsar. Borde ju inte ha med drevningen att göra, men uppstod ju efter omdrevningen.. Någon som kan svara på varför den låter lite som en yamaha i variatorn (vinande ljud)? ;)