Phazer turbo

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det där var en lurig fråga.

Det är omöjligt att svara på den frågan på ett bra sätt. Det som är intressant är det teoretiska kompressionsförhållandet, vilket inte alls är samma sak som kompression som man mäter med mätare.

Den uppmätta kompressionen kan variera med motortemperatur, kolvar och kolvringars skick, mätarens felvisning osv.

Om du mäter fram lagom kompression med kompmätare, då lever du (eller snarare din motor) farligt...
 

Berggren83

Medlem
2 jan 2010
12
0
1
Lycksele
ja det är ju sant. men skulle ju på vilja veta på ett ungefär om det ska vara 3 4 5 6 7 osv kilo efter comp sänkning . du vet inte va compen ska vara på orginal när skotern är ny.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Beror ju till stor del på hur högt laddtryck det ska vara på turbon. Ju mer man sänker kompet desto högre laddryck kan man ha.
 

Berggren83

Medlem
2 jan 2010
12
0
1
Lycksele
ja självklart är det ju så. men det va ju inte själva frågan.. när man monterar ett vanligt mcx kitt så sätter man ju dit en tjockare topppackning. och det jag skulle vilja veta om någon kan på ett ungefär tala om hur många kilo comp det ska vara i motorn efter det. för jag comptestade den och det va 3kilo i varje cylinder vid kall motor å ja tycker att det verkar lite lite men är det nån annan som har comptestat och fått nå annat resultat så skulle det va roligt att veta. tacksam för svar
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
3kg är aldeles för lite. Måste vara nåt som är fel(mätaren kanske) jag skulle nog vilja säga att minst 7kg bör det vara. Om man inte har väldigt högt laddtryck på turbon...då kasnke det ska va lite midre, men inte så lite som 3....startar skotern? i så fall är det mätaren det är fel på.(tror inte den startar med 3kg i komp)
 

Berggren83

Medlem
2 jan 2010
12
0
1
Lycksele
ja det va det som va så konstigt måste vara mätaren som är fel. för skotern startar och går. men ja ha komp testat den utan turbo och grenrör. ska prova med en annan mätare.
 

j.andersson

Medlem
29 jul 2009
26
0
1
jämtland
"Standard värde" på en pz UTAN turbo ska va ca 9 kg/cm2, min värde 7kg och max 11kg. Motorn skall vara varm körd när du mäter och helt öppet spjäll (full gas). om du får lågt tryck när du mäter häll i några droppar olja och testa igen..