Rekommendation nybörjarskoter

Select73

Medlem
23 nov 2009
10
0
1
Fick smak för att köra skoter efter en provtur nyligen. Länge sedan jag hade så roligt. Provade både en lätt sportskoter (tror jag) samt en Touringmaskin som kändes bökig att svänga runt med. Problemet är att jag kan absolut ingenting om skotrar och behöver därför ha er hjälp.

Mina behov:

1. Lätt, pigg och smidig som är enkel att hantera (tänk sportbil, ingen Volvo V70)
2. 2-sits (vid behov) + ev drag (frugan vill ev kunna åka med + kidsen i kälke)
3. Back
4. Elstart (kanske alla har?)
5. Enkel och driftsäker, inget mekande samt billig i drift (låga servicekostnader).
6. Åkning framförallt på led men kanske även i några decimeter nysnö.
7. Begagnad, max 50-60000 kr

Ja, vad rekommenderar ni för skoter åt mig?
Går punkt 1 samt 2 överhuvudtaget att kombinera? Har för övrigt inga prestandakrav mer än att den ska vara pigg och ha ett skapligt drag. Toppfart är HELT ointressant för mig.

Finns det något märke som anses ha bättre kvalitet än något annat?

Tack på förhand!

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
En Lynx X-trim kanske? Jag tror den skulle passa ganska bra till dina ändamål. Skulle i sådana fall kolla på en 600cc.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
En vector eller rx1a.
då behöver du aldrig skruva förutom fylla på olja en gång per år.
på led går dom jättefint och med lite gas så går dom i snön också
dom ligger i rätt hyffsad kurs nu och är billig i drift.

4

426H

En vector eller rx1a.
då behöver du aldrig skruva förutom fylla på olja en gång per år.
på led går dom jättefint och med lite gas så går dom i snön också
dom ligger i rätt hyffsad kurs nu och är billig i drift.
MUAHAHAHAHA Man skall inte tro allt man läser på internet. RX1/Vector är allt annat än:
"
1. Lätt, pigg och smidig som är enkel att hantera (tänk sportbil, ingen Volvo V70)"
RX1 passar bättre som bojsänke om du frågar mig.
Köp en 2-3 år gammal crossover 600:a, Renegade 600 sdi, Lynx x-trim 600 eller polaris
600 switchback.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Vill du ha skoter som är sjukt driftsäkra och nästan aldrig behöver skruva ska du köpa yamaha. Fast dock då deras 2-taktare 00-04 typ mountain max/sx viper pga lättare än rx1/apex osv... Lätt körda skotrar och tycker dom går riktigt bra faktiskt. Triple motorerna går stadigt,rent och fint,inte allt för falig på bensin heller och så har du ju ljudet som är oslagbart på köpet haha..

Annars om du nu inte vill ha nån yammis så kanske nån Arctic cat crossfire modell? bra maskiner och riktigt rapp, har bara testat en 700:a men tyckte den gick för jävla bra :) stabil på leden och funka lika bra utanför leden iaf om de är 44:as matta på den.

Polaris har du ju switchback som jag tror kan vara bra för dina ändamål.

Sen så har du ju också ski-doo/lynx som har lite att erbjuda, men de får nån annan skriva om för jag är inte så insatt i rotax..

Lycka till med skoter köpet och du lär nog bli nöjd oavsett vad du tar skulle jag tro :)

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
X-trim 550.
Billig
Låg försäkring
2007 vägde 207kg
Finns extra dyna som tillbehör
Dragkrok standard
RER back = ingen växellåda

Du får en nyare maskin för pengarna du har tänkt lägga ut.
Tänk på att motorn inte går att jämnföra med dom motrostarkare modellerna efter 80knyck.

Lycka till.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
550 är billigt, både att köpa och äga men jag vet inte, finns för mig ingenting som kan beskriva en 550 som direkt pigg. Man trycker på gasen och man rör sig framåt, men det är en tämligen odramatisk händelse. Men det är klart att allt är subjektivt och det säkert de som tycker det är kul att leka runt i lite djupare snö med 550is... Den 550 jag kört var en Lynx Xtrim -08 och den var snuskigt bekväm, verkligen snuskigt bekväm, dock van vid IQ440 så allt annat är ju som att glida fram på bomullstussar :p Men för mig fanns det inget lek alls i motorn...
Så när du ändå säger pigg så jag skulle kika på nån 600 motor, men försök om du har möjlighet att provköra en 550 och avgör själv, men det är stor skillnad mellan 550 och 600 så frågan är ju var just din "pigg"-gräns ligger ;)
Annars känns ju nån halvförlängd variant vettig med dubbeldyna och bättre bärighet i snön, dvs Lynx Xtrim, Skidoo Renegade, Polaris Switchback eller Arctic Cat Crossfire, detta är mer sportaktiga modeller men som många "familje förvänligar" genom t.ex dubbeldyna, dragkrok osv, oftast har de även elstart och elback...

Men som sagt huvudfrågan skulle jag säga är om du ska ha 550 eller 600, du får som sagt en nyare maskin med 550 eftersom de ligger förhållandevis lågt i nypris...

Select73

Medlem
23 nov 2009
10
0
1
Tack för ert engagemang! Vet inte om jag blivit nåt klokare men det är kul med lite uppslag.

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
tänkte börja med lite frågor.
hur är lederna där du ska köra? (är det stora breda leder eller smala)
ska ni åka två för det mesta eller en gång om året?
hur mycket har du kört tidigare?
jag har haft liknande problem jätte svårt att hitta en maskin åker ganska mycket själv och vill ha något sportigt men ganska mycket med familj
att då ha en ensitsig med extra dyna är inget vidare.
har du inte kört något tidigare alls skulle jag rekomendera adventure 550
är relativt pigg upp till 60-70 lättkörd hyfsad på att ta sig fram.
min far har en är tantens favorit även sonen älskar att köra den fast han har en 440 själv. ska du ha mer motor kolla in dom vätskekylda varianterna titta även på gtx 500-800.
har haft en 800 själv och dom börjar komma ner i pris nu och där har du även den extra mellan dynan så man kan åka tre stycken.
troligtvis kommer du vilja ha många kubik (typiskt svenskt) men är det trånga, smala, spåriga samt krokiga leder så blir det inte lika kul. köp en lättkörd nu och byt upp dig om några år.
yamahan är bland dom driftsäkraste men dom börjar kännas gammla (2taktarna och dom äldre 4 taktarna)
a-c är det samma sak med känns att dom börjar bli gammla men är du van att köra med den gammla körställningen så kanske dom funkar men har du hyrt någon modernare så kommer du inte tycka om dom.
annars så är just 4taktarna otroligt skön och tyst touring men sportigt. nja
mitt tips vänta tills det blir riktigt med snö och ut och provkör. det säger jag till alla men lik förbannat så byter jag nästan alltid själv innan det går att provköra..
kenth...

Select73

Medlem
23 nov 2009
10
0
1
hur är lederna där du ska köra? (är det stora breda leder eller smala)
- Blandat brett och smalt
ska ni åka två för det mesta eller en gång om året?
-En par gånger (kanske) om året
hur mycket har du kört tidigare?
-I princip ingenting

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
vad har du kört för maskin/maskiner tidigare ursäkta alla frågor men det är bara för att jag vill hjälpa till.
själv kör jag i malung och även i sälen samt i funäsdalen och jag älskar att provköra/testa olika skotrar jätte roligt men ett ganska dyrt nöje för ofta så får man den där VILL HA känslan och då blir det dyrt....