Rem/variator problem mxz 700

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej! Min mxz:a har börjat käka mycket remmar på senare tid. Remmen ligger lite högt på den större variatorn(primär eller sekundär?) så den fransar alltid upp snöret som är där, länkar en bild så ni förstår. Ska den vara så?

Variatorerna blir extremt varma också man kan inte röra den med handen utan att bränna sig, men de kanske är normalt?

http://www.pixbox.se/pic_show_id30403901.html

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej, är det nåt man bör byta i en helt orörd variator som rullat 700 mil?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om den har börjat fransa sig då är de mest troligt att motorkuddar osv har pajjat eller spruckit så att motorn blivit sne, kanske kan vara värt å kolla upp?

Om du vill renovera variatorerna så gå in till ÅF å beställ detta:

Till Primären: Fjäder
Till Sekundären: Fjäder och glidklackar

Kostnad, ca 800 kr

/F

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Om den har börjat fransa sig då är de mest troligt att motorkuddar osv har pajjat eller spruckit så att motorn blivit sne, kanske kan vara värt å kolla upp?

Om du vill renovera variatorerna så gå in till ÅF å beställ detta:

Till Primären: Fjäder
Till Sekundären: Fjäder och glidklackar

Kostnad, ca 800 kr

/F
Okej! Ska kolla upp motorkuddarna. Hur är de med temperaturer på variatorer ska dom vara så varma att man bränner sig direkt man rör dom? även när de är 15 minus grader.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nej helvete alltså kan du inte ha ens handen på dom en sekund utan att bränna dig är något FEL! Då står nog motorn galet snett!

Vars i Luleå bor du? Kan säkert titta förbi å linjera din motor nästa gång ja ska dit :D

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Nej helvete alltså kan du inte ha ens handen på dom en sekund utan att bränna dig är något FEL! Då står nog motorn galet snett!

Vars i Luleå bor du? Kan säkert titta förbi å linjera din motor nästa gång ja ska dit :D
okej, men har köpt ny rem ska se hur länge den håller! tack för erbjudandet jag hör av mig om de inte håller :)

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Vad för rem? orginal hoppas jag? själv körde jag med 2st olika piratremmar, dom började fransa redan efter cirka 20mil. köpte sedan en orginalrem, körde slutet av säsongen med den, kanske 50mil, såg då ut som ny ännu.

Sen är det viktigt att köra in en rem noga också för att den ska hålla.

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Vad för rem? orginal hoppas jag? själv körde jag med 2st olika piratremmar, dom började fransa redan efter cirka 20mil. köpte sedan en orginalrem, körde slutet av säsongen med den, kanske 50mil, såg då ut som ny ännu.

Sen är det viktigt att köra in en rem noga också för att den ska hålla.
Jo har skaffat en orginal! Dock den billigare modellen för 700, fanns en för 1200 som jag haft förut, tyckte den billigare höll bättre..
Vilket pirat märke körde du på förresten?

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
20 mil efter ny rem, 7-10 mil lung körning, kollar på den idag å självklart har snöret släppt från remmen...Sjukt irriterande! Men de har inte gått av än så kör så länge de håller..lär ju inte vara länge