Renegade 600 sdi - elfel ?

Devve

Medlem
23 jan 2010
8
0
1
Västerbotten
Tänkte höra ifall nån vet av några vanliga elfel som uppstår på dessa maskiner.

Maskinen ifråga har nytt batteri, nya relän, nya tändstift. Gått 300mil och gick kanonbra förra vintern, sen har den i princip sommar förvarats inomhus i kallgarage. Varpå detta fel uppkom första svängen med skotern efter ungefär 10min körning.

Startar bra, RER går i som den ska, Kan gå bra i nån minut när man nyss startat den för att sen bluddra ihop vid gaspådrag. Går bra på tomgång men dör direkt man gasar fullt eller halvgas. Kan gå att köra framåt ifall man är försiktig på gasen med nån avgassmäll som bieffekt ibland. Motorlampan lyser/blinkar

Hade in den på Motorbolaget för att kolla felkod, då sa dom att givarn i luftburken var paj. For hem och tog en polares givare, samma fel. Så nu står skotern på Johanssons Maskin och kostar 750kr timmen :Cry:

Där sa dom att dom fick nån felkod på TPS men hade ingen sån givare hemma att prova med. Han trodde dock att det snarare var ett kabelbrott nånstans så frågan är ifall nån vet av nåt vanligt ställe på dessa maskiner som kablaget far på ? Själv så har man ingen aning när det gäller elfel men känns som det kommer bli en dyr smäll när dom ska felsöka :Cry:

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Har också ett liknande problem, fast min bluddrar bara vid 4500 varv, annars går den väldigt fint. Min kabel till avgastempgivaren har nästan gått av så kan vara den som jälvas. :)

Devve

Medlem
23 jan 2010
8
0
1
Västerbotten
Har också ett liknande problem, fast min bluddrar bara vid 4500 varv, annars går den väldigt fint. Min kabel till avgastempgivaren har nästan gått av så kan vara den som jälvas. :)

Har försökt att se ifall det finns nån skada på mina kablar men dom ser i princip nya ut. Du har juh tur ialla fall att din går köra... min är helt okörbar eftersom den bluddrar i princip genom hela registret :eek:hwell:

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
själva givaren kan ha lagt ner, då kan det bli mystisk motorgång... kostar tyvärr en hel del, så kan du låna o pröva avgastempgivare så kan du se om det blir någon skillnad...

Rev sebbe

Aktiv medlem
24 okt 2012
82
0
6
Piteå
Har samma fel på min 600sdi motorlampan blinkar och när man ska köra iväg så varvar den it mer än 4500rmp och när man gasar mer så dör den bara!

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
du har nog problem med spridarna. hade samma fel på min. plockade ur dom å rengjorde med brakecleen sen motionerade jag dom med ett 12volts batteri. men kör inte för mycket med 12volt bara dutta till ett par ggr.