renegade 800 -06, fråga ang. kolvbyte

Bergström1

Rookie sledder
31 jan 2011
6
0
0
Kan jag räkna med att vevaxeln är omfettad vid ett kolvbyte, utförd av en seriös och auktoriserad yrkesman?

Jag köpte min skoter begagnad förra året, och kolvarna var precis bytta när jag köpte den. Idag fick jag upp ögonen för problemet med vevaxeln på rotax 800, här på forumet. Man vill ju gärna veta om man måste gå och oroa sig för att skotern ska nypa.

/Bergström
 

Bergström1

Rookie sledder
31 jan 2011
6
0
0
Ok, lyfter en gammal tråd här, min egen dessutom. Inte många som orkar tänka på skoterproblem under sommaren verkar det som. Hur som helst skulle jag behöva lite feedback på min fråga ovan. Jag har gått igenom tråden om rotax 800 serie III, där man även berör problemet vid remsprängning. Givetvis hann även jag med att spränga en rem förra säsongen. Hur vet man om packboxen på PTO sidan är blåst, samt vevaxel + lager? Räcker det med att känna bakom primären och se om det är kladd?

Tack på förhand
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kanske går med en liten spegel och en ficklampa. Själv kollade jag tätningen varje gång jag tog loss variatorn för rengörning. Då ser man direkt om det kommit ut fett.Har det kommit in trådar från remmen som sprängdes kan ju packboxen skadats. Det är ju lite bökigare att kolla mag sidan.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Hej Jag har en renegade 800 -07. Jag var faktiskt idag o frågade om det där fettet. Han sa att de pratades för mycket om de där att fetta veven på alla forum.
Har 3 vänner som kollat sina motorer och alla var rev 800, alla de va slut eller näst intill slut på fett. Så ja började oroa mej för att byta.
Senast en rev 800 -06 500mil, bytte alla lager för 6500kr.

Min har gått 480mil men verkstan sa till mej att de är bara köra vidare!
Men han tipsade om kolla om de fukta på packboxen mot variatorn.
Kanske inte svaret du ville ha men men...
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Yttre packboxen är väl minsta problemet...
Den inre är värre, det är bara en lagertätning som kan tryckas ut. Och rätt vad det är så kör man in fettet i vevhuset istället utan att märka det...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Gör som jag och många andra ägare, slit bort inre tätningarna, borra upp oljekanalerna och kör utan isoflex fett.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag kommer köra en tredje lösning på min, bort med Klüber`n och låta lagren ligga i oljebad istället. Självfall direkt från oljetanken