Rev 800 -05 på vatten?

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Har köpt en rev pro 800 -05 som jag tänkt köra med under somrarna ..
har bara testat den ett par 100 meter, det räckte för att jag skulle inse att jag behöver rensa chassiet och täta alla skarvar och hål..

det jag märkte var att jag måste göra någonting åt utblåset då maskinen blev orkeslös i alla högersvängar ...

Vet någon om det hjälper att göra en plåt för utblåset (för att få undan vattnet), eller måste man dra om utblåset så det går ut genom sidokåpan?

för övrigt så söker jag ett lock till en TRA 3 variator med splintz, alt en komplett TRA 3 variator .. utan den blir det inte mycket åkande =/

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Angående tätningen av skotern så är det inte alls dumt om man vill hålla sig flytande, ett tips är att när du tycker att du tätat klart. Stoppa då in huvudet under huven och be någon spola under, från sidorna, framifrån och bakifrån på skotern för att se om det är hjälpligt tätt. Gör dock inte felet att göra den helt tät för då tar sig aldrig vattnet ut ( det kommer alltid in lite vatten, hur noga man än försöker vara) Personligen så var jag lite väl överseriös och gjorde chassiet plåtrent och silikonade mellan alla skarvar och kylare etc, det vart tät. Även arctic sx som ryktesvis brukar vara "omöjliga" att få täta gick att få bra tät med endast en tub silikon och lite silvertejp. Så var noga och ha tålamod med tätningen av chassiet/plasten.

Sedan till problemet med att vattnet täpper för avgasröret så är mitt tips att göra ett stort skydd i metall som är kilformat, det fungarede då bäst för mig. gjorde först ett runt skydd, men verkade gå för tungt ändå och smälte plasten runt avgasröret, det kilformade kanske "klyver" vattnet bättre eller liknande, det fungerade då bättre för mig.
Och angående variatorn så är ett tips att som jag skrev på det öppna ocensurerade forumet att kontakta kim (umeå), alfred hägglund (skellefteå) eller tords motorservice (boden). Någon av dem har en tra 3 variator.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har tömt 7 tuber silikon i skotern hittills, och då är inte sidokåperna inräknade än ;)
skotern är helt tät nu, förutom just under huven men även det håller på att modifieras, fotholkar mm är igenlagda ..
Att det kommer komma in lite vatten kommer man aldrig ifrån, men det är löst genom att lägga in lite material under motorn och runtom som suger åt sig det lilla vatten som kommer in ..

men tack för tipset ang kilformen på skyddsplåten, då blir det att göra en sån direkt och hoppas på att det funkar ...
Hade tänkt köra med min M7 -ppc burk men tappar 2hk och sänker maxvarv med 150v så det känns inte så roligt ...

och det har löst sig med variatorn, ringde en kille igår och hade en till salu ;)

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
borra ett litet håll i bulken annars? så då rinnder de alltid ut och de behöver ju inte vara nå stort ;)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Och angående variatorn så är ett tips att som jag skrev på det öppna ocensurerade forumet att kontakta kim (umeå), alfred hägglund (skellefteå) eller tords motorservice (boden). Någon av dem har en tra 3 variator.
tack för tipset, det blev du och kim som räddade årets körning för mig =)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det man inte ska glömma är att där det kommer ut vatten kommer det även in ;)

förhoppningsvis kommer fläkten idag, och variatorn i mitten på nästa vecka .. ska bli spännande att testköra ..
första ski-doon och första korta maskin på vatten ;)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
tror inte de spelar så stor roll om du gör ett hål där de kan rinna ut, annars så kan du ju sätta en plåt utifrån framför så vattnet styrs förbi

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har gjort premiärturen idag och skotern är helt tät!

skyddet runt utblåset gjorde jag i alu, det funkade bra ända tills jag skulle i land då det plattades till, så att rekomendera är nog att göra det skyddet i någon mjukare plast, typ bukplast!
dock var landgången väldigt skarpa kanter, kanske funkar fint med aluskydd annar!