Rmk 500 -01 går för fett

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Ni som är bra på de här med bestyckning, hjälp mig en skvätt? Försökt söka men har inte hittat nå som hjälpte mig.
De är så här att den ryker så förbannat vid start, sen när den är varm å man kört ett tag så är de mycke bättre. Hur funkar det här med bestyckningen? Start (eller lågfart?), mellan å högfarts munstycken, har jag fattat det rätt??
Håller på att serva maskinen inför säsongen nu å då tog jag tillfället i akt att kolla vilka munstycken som sitter på, å de stod 360, 155 och 0.7.. Antar att de är 360 som är för högt? Original ska va 270 enligt manual, men då är de väl på högre höjder de är tänkt.. ju mindre värde innebär vad? Mindre olja? Stiften är som lite svarta så jag antar att den får för mycke olja, därav röken..
Skotern kommer mest att köras ca 100-200 möh å kanske nån enstaka tripp till kirunafjällen. Den har gått tidigare i kiruna-trakten. Vad tror ni blir lagom?
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
jet main = 270
jet starter = 155
pilot = 45

om den ryker mycket och stifften blir svart så kan du nog kolla till hur oljejusteringen är ställd som, den kan ju vara uppställd av tidigare ägare. då du gasar så går en vire ner till oljepumpen, går att justera den.
desto mindre munstycke du har desto mindre soppa får den och därav mer luft i blandningen, man ska vara försiktig med att bestycka neråt pga skärnings risken som blir. bluddrar den nått / stjuter tillbaka bensin i luftburken ? tror inte du ska behöva röra bestyckningen i förstahand om den ryker och stifften blir svarta, vore annat om dom blivit dyngsura :p
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Ah tack för det tipset, de ska jag kolla. Tycker den går så bra annars när den är varm, så kan hända att de bara är de som spökar.
Jo den har en tendens att bluddra, men det är när den är kall å man ska iväg, och när avgasutblåset är täppt, typ när man kört fast lite haha :D