Rotax 377 ingen gnista

Zebmerum

Ny medlem
7 apr 2025
2
0
1
28
Luleå
Hej har en Rotax 377 från 1985 som tappat gnista, har bytt stift och även tändhattar utan resultat. Finns det någon i Luleå området som är duktig på äldre rotax motorer som kan göra en felsökning med betalning givetvis. Mvh Zebastian

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.899
885
113
Kramfors
Felen du har att välja på är dödarknapp tändningslås ev om du har dödmansgrepp
Uteslut dem först.
Därefter skulle jag provat annan tändspole och dem kan du ta från vadsom typ moped med 6 eller 12v system båtmotor gräsklippare mc skoter och äldre bilar har en stor tändspole man kan testa med.
Om de inte hjälper så är de nog en statorspole eller cdi box.
De mest vanliga felet förutom fel ppå dödare och kabelhärva är tändspolen nere i bakom svänghjulet.
I länken ser du en sådan laddspole/tändspole som de kallar den. Om jag skulle ha chansat på något så skulle jag köpt den.
Och där har du också utvändiga tändspolen med tändkablar.

Zebmerum

Ny medlem
7 apr 2025
2
0
1
28
Luleå
Felen du har att välja på är dödarknapp tändningslås ev om du har dödmansgrepp
Uteslut dem först.
Därefter skulle jag provat annan tändspole och dem kan du ta från vadsom typ moped med 6 eller 12v system båtmotor gräsklippare mc skoter och äldre bilar har en stor tändspole man kan testa med.
Om de inte hjälper så är de nog en statorspole eller cdi box.
De mest vanliga felet förutom fel ppå dödare och kabelhärva är tändspolen nere i bakom svänghjulet.
I länken ser du en sådan laddspole/tändspole som de kallar den. Om jag skulle ha chansat på något så skulle jag köpt den.
Och där har du också utvändiga tändspolen med tändkablar.

Verkar vara tändspolen som är dålig. Tack så mycket