Ryker som satan med XPS olja

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Hela vintern har jag kört delsyntet XPS olja (svart dunk) i min Summit (800 e-tec 2013). I går köpte jag helsyntet (gul dunk) och fyllde på då det nästan var slut i oljetanken.

Men jag kommer ju att kvävas med den här oljan. Den ryker ju som själva satan... Ska det vara så? Justerar den sig själv på något vis?

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Skulle tror att nått är fel på din maskin då jag själv kör xps helsyntet i min bd 800 etec 2015 och har inga som helst problem med att den ryker, annat än vid kallstart då ryker den endel men inte nått extremt då heller.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.807
850
113
Kramfors
Den olja som ryker minst är Torco maxima den är godkänd för inomhus cross i USA. Den är även bra för motorn inge skit med andra ord. Jag har själv kört den olja och den ryker väldigt lite, men att påstå att den endast släpper ut vattenånga och koldioxsid som de påstår är ren lögn den både luktar och ryker !

Oljepumpen kan ju vara felkalibrerad också så kolla den.

Läs om oljan här . De finns många återförsöljare bla locknersbilochmc.se
http://www.abc-annons.se/Olja-torco-2t-helsyntetisk-rokfri-milj_164982.htm

Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Av en händelse så var den som vanligt dagen efter?!?!? Man får väl kolla upp den nu när säsongen börjar bli bli över. Det kan iofs vara så att min körning var lite väl gasa-inte-gasa-gasa...ja ni förstår men jag upplevde det som att den fick mycket olja. Jag ska forska vidare i detta.

Hur justeras oljepumpen på dessa motorer?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Hittade följande på dootalk:
In the past you could adjust the oil pump slower to flow the proper amount of oil if you used a diffrent brand. I had to do this often in the past when using Amsoil. On the e-tec 600 and 800 the oil pump is controlled by the computer and it is calibrated to flow the correct amount of xps. If you use a diffrent oil that has different flow properties you could use too much or too little and you cannot adjust. You may save a little on oil per litre but lose it if you use more.

Så tydligen styr datorn oljemängden utifrån XPS oljans karakteristik. Nu var ju båda oljorna XPS men jag inbillade mig när jag slog i den nya att den var lite blaskig faktiskt. Troligtvis en synvilla.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Hur varmt var det när du körde? 2t och i synnerhet e-tec med xps olja tycker jag luktar väldigt mycket i varmt väder men nästan inget vid minus grader.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.807
850
113
Kramfors
Om någon vill köra Torco maxima oljan så tror jag den rinner liknade som xps jag har kört bägge. Men man bör göra en egen rinntest genom ett 3-5mm hål exempelvist genom en halvliters petflaskas kork.Borra hål i korken men glöm inte göra lufthål i botten på flaskan!!.Lägg flaskornas i frysen över natten och testa bägge oljerna. De gör inget om torco oljan rinner snabbare än xps men inte tvärtom är så bra.