Sek.variator-spel & oljepumps-just.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Det var någon annan här som frågade hur mycket sekundären ska glappa längst axeln, när jag läste det började jag fundera på om alla sekundärvariatorer ska vara lösa eller om vissa sitter fast?
På min wildcat sitter den fast i.a.f., så frågan är ju om det bara beror på att den oxiderat fast eller om den ska sitta där?
Lossar man bulten så följer det med en rörstump som går in en bit i variatorn men längre in sitter variatorn i berg.

Sedan undrar jag också om någon vet hur man justerar oljepumpen på 92:ans wildcat 700 EFI?
Och då vill jag ha konkreta svar, inte bara att man ska kunna se två markeringar som ska vara mitt för varandra för något sådant kan jag inte se att det finns.
Anledingen till att jag frågar är att spjällhusen öppnar ca. 5mm. innan "olje-wiren" spänns och det verkar ju lite konstigt...

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Sek.variator-spel & oljepumps-j

[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Nov-03 kl 11:12 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 12-Nov-03 kl 11:11 AM (CET)]Den har fastnat jag vet att kopisens zrt -97 där satt den ``löst´´dvs den hade ett litet spel.Rörstumpen är bara en distans till bulten , sen justerar du offseten med shims bakom variatorn.När du väl fått loss den från axeln smörj axeln med mollyfett så kommer det inte hända igen.

Mvh: Bola.............

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com

Tack för hjälpen!
Det var verkligen inte det lättaste att få lös den, efter att ha slipat ned en avdragare för att få den att passa stod jag och skruvade och slog allt jag orkade i drygt en timme, den gick tungt nästan hela vägen!

Men nu är allt som nytt igen!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com

Nu har jag tagit bilder på oljepumpen, den första är utan gas och den andra med "plattan i mattan":
http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=henkew&session=1069249448.64433&album=49763&guest=1&m=a

Kan det vara så att kanten vid 1:an ska vara emot "utbuktningen" vid 2:an vid full gas?
Jag såg inte 2:an förän jag kollade på bilden i datorn men det ser ju ut som att det kan vara en markering, i.s.f. så måste jag spänna lite till som ni ser på den andra bilden.

Hoppas att någon känner igen sig och kan ge några tips!