Service meddeladen IQ600RR

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Var inne hos min lokala polaris handlare och drog ut servicemeddelanden på min skoter.
Den skulle bland annat bytas "Jackshaft" och en "bearring" på alla RR modeller.

Det andra var att bränsleslangen mellan tank och kranen skulle strippas fast i kylarslnagen.

Nån som har hört nått om detta förut? Vet ju dock inte om detta är gjort på min maskin (-08)
Min engelska är ju lite dålig. Jackshaft? äre nått drivaxelbyte som dom menar?

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
det är nog axeln som går mellan sec variatorn samt bromsskivan. annars nöts det hål i luftburken. Ska göras på alla 08:eek:r 600rr.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok.
Då måste jag kolla om det är gjort på min =) Varkar ju dock inte nöta så mkt. Men ligger emot gör det.

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
sec axeln ska bytas för att det byttes lager på variatorsidan, dessa lager höll inte länge och de övergick till samma som sitter på r-modellen. det har inget med luftburken att göra, axeln sitter på samma plats :)

C

CROA

Enkelt sätt att kontrollera:

Sitter ditt lager fastskruvat med lås skruvar så har du gammal lagret och axeln.

Nya lagret är fastpressat på axeln.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur menar du nu? Att inre delen av lagret är skruvat på axeln?
Är det några små insexskruvar på inre lagerbanan då?

Hur gör alla för att få luftburken att hålla ihop?
Har bytt gummin på min nu till nya Polaris orginal.
Men nu redan efter 1 helgs körning så har den börjat tugga i burken.
Det gjorde den iofs före bytet med men inte lika mycket som den gör nu.

C

CROA

Exakt, det är en låsring med oftast 2st små insexor på.

Många säger att det hjälper med att vinkla fram alu hållaren för att få frigång från axeln.
Men jag har gått ett litet steg extra och byggt en "tunnel" över axeln så det inte finns någon som helst chans i världen att burken kan ta i.