Service och underhåll

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Hejsan håller just nu på med att gå igenom skotern lite inför nästa säsong.

Har kört lite drygt 100mil med turbon i vinter (0.5bar utan kompsänk) på min phazer rtx. Hade nu tänkt kolla flexrören eftersom jag sett och hört att många haft problem med just dessa tidigare på phazer turbo's.

Min fråga till er var att: Går det att kolla att flexrören är hela och fina, hur isåfall?

Här är en bild på hur den står i nuläget: http://img535.imageshack.us/img535/7607/dsc02947t.jpg

OBS! Bilden kan vara i stort format.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Tjena, tjena!

För att undersöka flexrören, måste du nästan demontera avgassystemet. Det är i "vecken" som de kan spricka men då du bara laddar 0,5bar tror jag inte du behöver vara så orolig. Om du plockar lös systemet måste du byta packningen mot toppen ( var försiktig med M8 skruvarna som håller avgsssytemet mot toppen de är ju bara gängade i aluminiumgodset. En annan sak man bör vara observant med är upphängningen av turbon och ljuddämparen. Kolla att de fyra M6 skruvarna som håller allt verkligen är åtdragna. Själv missade jag det så att avgassustemet under dynan gick av pga. brytningarna som uppstod. Har dessutom gjort stag mellan "vaggan" och tunneln för att elminera brytningarna. Tog ju även bort flexrören och ersatte det med rörbitar istället men vad hjälper det när jag hade glömt en skruv på upphängningen, klantigt!

Lycka till!

Mvh Ola Olofsson

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Tackar för svar, men nu är skotern ihopskruvad igen. Flexrören verkade då helfräscha men man vet ju aldrig hur långt dom håller efteråt ändå.

Men det har alltså hållt med rostfria rör istället för flexrör?

Jag som var lite tveksam till det dära pga att värmeexpansionen måste ju ta vägen någonstans liksom. Och rostfritt brukar ju inge ge med sig i första taget så då tänkte jag de skulle ge vika någon anannstans istället.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Svårt att säga då det gicka av pga. andra omständigheter, så nästa säsong får väl utvisa det.

Mvh Ola Olofsson