simpelt alkolås

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det debatteras ju flitigt om vad man kan göra för att minska antalet fyllestyrningar...
ett problem som jag ser det är ju att många fördömer detta när dom är nyktra och inte planerar fyllekörning,men som bekant är man inte lika smart när man redan är full och ofta tänker att jag ska bara...

om man kunde köpa en liten nyckelbox som man kan lägga in nycklarna i och sen bara öppna efter att man blåst grönt, vad skulle ni betala för en sån?

tror ni det skulle vara ett effektivt sätt att stoppa oplanerade fyllekörningar?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag skulle nog se det som en bra grej nykter.

Men skulle säkert bli förbannad på fyllan när den inte går upp och slagit sönder den.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad ska jag med en sådan till? har aldrig kört full och kommer aldrig att köra full.

Märkligt att folk accepterar att någon kör full, jag menar dom är ju inte ute själv och kör oftast.

Jag kör inte med dom som skippar hjälm tex, har ingen som helst lusta att sen någons hjärna rinna ut..

Det effektivaste sättet är att visa att man ej tollererar detta och tydligt markerar att det blir Polisen ni får prata med om ni åker ut och inte mig.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker det också låter som en bra grej.
Men vad händer vid en eventuell nödsituation långt från närmaste farbara väg, och man kanske måste transportera en svårt sjuk eller skadad person till vägen ?
Detta har belysts vid diskussioner om eventuellt obligatoriskt alkolås på snöskotrar. Här har det då diskuterats att snöskotern skulle få någon slags hastighetsspärr, om man blåser "Rött"

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
SNÄLLA! kan vi diskutera produktens nytta?
jag är inte ute efter att döma nån eller helgonförklara nån!

diskussionen handlar om en PRODUKT som kanske kan avhjälpa EN DEL av fyllestyrningarna.
-alkoholisterna som planerar fyllestyrningarna och dom som inte dricker eller har diciplin nog även efter 10 öl hör inte till målgruppen!

alla har ju tyvär inte en Berrob med sig som kan ta hand om nycklarna ;)

tror ni produkten kan göra nytta eller inte?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag tycker det också låter som en bra grej.
Men vad händer vid en eventuell nödsituation långt från närmaste farbara väg, och man kanske måste transportera en svårt sjuk eller skadad person till vägen ?
Detta har belysts vid diskussioner om eventuellt obligatoriskt alkolås på snöskotrar. Här har det då diskuterats att snöskotern skulle få någon slags hastighetsspärr, om man blåser "Rött"
bra synpunkt! tror dock den gör mer nytta än onytta, även en skidåkare/vandrare kan ju bli sjuk och denna är mycket enklare/billigare än ett alkolås.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Produkten i sig kan säkert göra nytta, om den används

Men det blir inte riktigt samma effekt som ett alkolås

Blir du tvungen att montera alkolås på bilen (om du är tex dömd alkoholist och vill ha tillbaka körkortet) så blir ju bilen/skotern iaf nästan omöjlig att köra

Att skaffa denna sak är ju rätt osäker eftersom det väldigt lätt skulle bli så att nycklarna aldrig hamnade i skåpet

Enda anledningen jag skulle se att skaffa detta om jag var benägen att fyllestyra vore om det var MYCKET billigare än alkolås

Nu har jag inga direkt siffror på hur många som skaffar alkolås "bara för att" men själv skulle jag tro att privatpersonerna som skaffar det är dom som blir tvugna för att få tillbaka körkortet eller som får billigare försäkringar

Och jag tror inte att länsstyrelsen eller försäkringsbolagen skulle se detta som ett alternativ till alkolås

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
är ju inte direkt nån ide att gömma nyckeln på ett fordon där man bara behöver kapa en kabel för att få igång den utan nyckel.

egentligen samma sak med ett alcolås. den som vill köra kommer att hitta på ett sätt att komma runt låset.
sen kan man man ju alltid ifrågasätta säkerhetsaspekten i att ha ett alcolås på ett terängfordon.

vad händer om den som verkligen har bestämt sig för att köra hem efter "två öl" får hjälp att starta maskinen och sen kör iväg ut i ödemarken.
om sen tex remmen går sönder så att han måste stanna maskinen och inte får igång den igen.

vilket är då bäst? att han fryser ihjäl eller att han hade fått köra hem med sina "0.2 promille" ?

försvarar inte fyllestyrning. men alcolås kommer aldrig att vara en hållbar lösning på snöskoter.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
bra synpunkt! tror dock den gör mer nytta än onytta, även en skidåkare/vandrare kan ju bli sjuk och denna är mycket enklare/billigare än ett alkolås.
Jo det är ju sant, men en skidåkare har ju skidorna med sig, det är få skoteråkare som tänker på att ta med skidor.
För det är ju i princip omöjligt att förflytta sig gående i snö, åtminstone mer än 2-3 km.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
är ju inte direkt nån ide att gömma nyckeln på ett fordon där man bara behöver kapa en kabel för att få igång den utan nyckel.

egentligen samma sak med ett alcolås. den som vill köra kommer att hitta på ett sätt att komma runt låset.
sen kan man man ju alltid ifrågasätta säkerhetsaspekten i att ha ett alcolås på ett terängfordon.

vad händer om den som verkligen har bestämt sig för att köra hem efter "två öl" får hjälp att starta maskinen och sen kör iväg ut i ödemarken.
om sen tex remmen går sönder så att han måste stanna maskinen och inte får igång den igen.

vilket är då bäst? att han fryser ihjäl eller att han hade fått köra hem med sina "0.2 promille" ?

försvarar inte fyllestyrning. men alcolås kommer aldrig att vara en hållbar lösning på snöskoter.

Om det finns alkolås som är utprovade och fungerar så ser jag inga som helst problem med att montera dessa på skotern. Men vem skall betala ?
Visst sjunker försäkringen med en 60% och låset kostar 5000 kr så är det väl helt ok för min del. Inte för att jag behöver ett lås.

När det gäller dessa nödsituationer så vafan. Ta med er skidor eller lämna spriten hemma. Det dör säkert fler i fyllestyrningar än det skulle göra om inte folk kunde köra i dessa nödsituationer.

Är man några stycken får väl en hålla sig nykter varje kväll då. Svårare än så är det ju inte. Hur går ni om inte skotern startar av andra anledningar ? Går och dör ?

Lämna spriten hemma när ni är ute.

Och nej jag tror inte på att låsa in nycklarna i någon låda. De som kör på fyllan gör det nog mer som regel än undantag.
Skulle dessa skaffa denna låda ? Knappast.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Om det finns alkolås som är utprovade och fungerar så ser jag inga som helst problem med att montera dessa på skotern. Men vem skall betala ?
Visst sjunker försäkringen med en 60% och låset kostar 5000 kr så är det väl helt ok för min del. Inte för att jag behöver ett lås.

När det gäller dessa nödsituationer så vafan. Ta med er skidor eller lämna spriten hemma. Det dör säkert fler i fyllestyrningar än det skulle göra om inte folk kunde köra i dessa nödsituationer.

Är man några stycken får väl en hålla sig nykter varje kväll då. Svårare än så är det ju inte. Hur går ni om inte skotern startar av andra anledningar ? Går och dör ?

Och nej jag tror inte på att låsa in nycklarna i någon låda. De som kör på fyllan gör det nog mer som regel än undantag.
tanken var väl att lådan skulle funka som en omutbar nykter kompis:hmmmm:

5000:- för ett vanligt alkolås? till bil kostar det 50 000:-

fast en sån här alkolåda kan kosta 500:-

fast jag håller med om att det nog skulle rädda fler med alkolås än det skulle dö av att man blev strandade i ödemarken.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Tyvärr tror jag inte att den där nyckelboxen skulle bli nån större hit, då många skotrar tar lika lång tid att få igång utan nycklar som det tar att öppna huven ungefär.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16

jajaja, lugn å fin.... försvara inte bruka av alcohol och skoter som sagt. säger bara vad jag tycker om alcolås.

grejen med alcolås är ju att det är en eftermarknadsprodukt. och det som går att koppla in går också att koppla ur. den som vill köra berusad kommer att kunna göra det ändå.

och nej, jag håller inte med dig. det är inte okey att "gå å dö" för att man inte kan starta skotern även om man är berusad! även om det är ett osanolikt senario.

alcolås är väl okey att montera på för dom som vill det. moroten skulle då vara låga premier. men fortfarande ingen idé att montera på alla skotar.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu var ju tanken med fartbegränsaren om man blåser "Rött", att skotern inte skulle gå att köra fortare än kanske max 20 km/h, få som skulle "köra" ihjäl sig i dom farterna. Men fortfarande är det ju så att man kan komma ut på svag is, med otäcka följder.

Men helt klart så kanske "Fyllelådan" eller alkolåset utan fartbegränsare skulle rädda fler liv, jämfört med någon svårt skadad eller sjuk person som kanske skulle dö i väntan på att någon berusad människa skulle nyktra till så att skotern skulle kunna starta.

Jag tror också att i dom flesta fallen där människor träffas för att äta och dricka gott, inte har en tanke på att använda motorfordon, ej heller att man har någon tanke eller beredskap på att någon ska bli hastigt sjuk eller skadas i någon olyckshändelse. Och när man far några skotrar tillsammans, i hur många fall är det med så förutseende människor som har skidor med sig ?
Det var nog denna grupp snöskoteråkare som dom som utreder alkolåset tänkte på när just denna problembild kom upp, misstänker jag, inte dom notoriska fyllekörarna.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om man nu är 4-5 personer eller säg 10 pers, mitt ute på fjället i en stuga, skall det verkligen vara så svårt för EN av dessa att vara nykter ?

Argumenten mot ett riktigt lås är får ju en att tro att var och varannan har problem med spriten ;-)

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland

Håller helt med Berrob, de avarter till skoterförare som inte kan hålla sig ifrån skoterkörning när de är onyktra kommer inte att köpa denna låde än mindre alkolås. Om de skulle köpa ett alkolås så är det pga att de skulle få körkortet tillbaka eller rentav få behålla det, alltså för att själva tjäna på det för oss andra skiter de f(y)llständigt i. Däremot så tycker jag att storebror (staten) gott kunde subventionera kostnaden för alkolås då det är förknippat med stora kostnader för samhället när det sker olyckor och kunde man förhindra X antal fylleolyckor så har man nog snart tjänat in dessa alkolås. Jag tycker alltså att alkolås skulle finnas på alla nya maskiner som säljs, detta kostar ju extra och det är här jag menar att staten kunde subventionera så att vi som köper maskinen inte behöver stå för hela kostnaden. De som kört på fyllan och vill montera alkolås ska inte subventioneras. Jag bekostar ju sjukvård osv redan via skatten och skatten på försäkringen som ju iaf inte skulle behöva höjas om alkolås fanns i fordonen. Jag tror att de som tycker alkolås är en ok ide är nog inte i behov av ett medans de som inte tycker det är ok och försöker komma på alla de situationer där det eventuellt skulle bli problem skulle nog ha ett monterat redan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om man nu är 4-5 personer eller säg 10 pers, mitt ute på fjället i en stuga, skall det verkligen vara så svårt för EN av dessa att vara nykter ?
Tyvärr är nog verkligheten den, och jag TROR att gemene man inte tänker på följderna av en eventuell olyckshändelse eller hastig sjukdom innan dom "Beger sig in i dimman", när dom befinner sig i någon ensligt belägen stuga.
För som sagt i dom flesta fallen så vet man nog och tar för givet att i deras gäng är det kutym att inte köra snöskoter alkoholpåverkad och därför så kan det heller inte hända något !

Argumenten mot ett riktigt lås är får ju en att tro att var och varannan har problem med spriten ;-)
Men helt klart så OM vartenda motorfordon i Sverige hade ett fabriksmonterat alkolås, så skulle garanterat fler människoliv räddas, än vad som skulle dö på grund av att man kanske inte skulle få hjälp i tid vid liknande situationer som utredarna av alkolåsen belyst, men det slutsatsen antar jag att även dom har dragit.

Men eftermonterade alkolås, på framförallt snöskotrar, är ju inte så svåra att koppla ifrån.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag antar att du Engström är sugen på att ta fram en sån produkt alt sälja iden?

Fördelarna är många men nackdelen är att dom som behöver den inte köper/använder den.
Sen är det så att dom gör det så krävs det att dom kör en ski-doo eller lynx årsmodell 99 och nyare.
Detta då pga alla andra skotrar startar man utan nyckel inom 20 sekunder.

Ska man fantisera så skulle det vara bättre med ett tumgaslås alt styrlås man monterar dit och "blåser" bort.