Ski-doo Formula mx 1989 skum problem

suzzie8

Medlem
25 feb 2011
8
0
1
Idag när vi var ut och åkte så kom jag kanske max 1 mil sen bara tvär dog den och nu vill den inte starta. Har gnista och stiften blir dränkta. Den tänder till lite men vill inget mer.
Förgasarna är okej och nya stift.
Köpte denna för en 5 dagar sen och har åkt kanske 1.5 mil sen dess och nu vart den såhär. Motorn ska vara ny renoverad, uppborrad.
Så nu undrar jag om det är nån som vet vad de kan vara för skumt fel på den:eek:hwell:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Prova att dra lös tändstiftshattarna från stiften (ha även stiften urskruvade för att det ska gå lättare att dra runt) och lägg hattarna nära gods(toppen ex.vis)
Dra sedan runt motorn med startsnöre eller elstart - för att vara ok bör gnistan kunna hoppa minst 1,5 cm från tändhatt till godset.
Om inte ,så är det för klen gnista för att tända under tryck(kompression) - en bra grej att börja med.
Då kan ett byte av tändspole vara nödvändigt.
Men prova först gnistan.

suzzie8

Medlem
25 feb 2011
8
0
1
Nu har vi gjort de och det finns gnista. Det är de att den surar ner sig på en gång.
Vi tar bort stiften och gör rent sen går den i några sekunder sen lägger den av igen och går inte att starta. Va kan det vara då?:hmmmm2:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Först kikar man lämpligast på om primerpumpen havererat - då kan den suga i sej soppa genom denna.
Om den är ok - DVS att den pumpar soppa när man dragit lös slangen från förgasare och pumpar.
Och att den kan lämnas i utdraget läge efter start - och inte dras in av att den suger soppa genom den.

Då skulle jag kolla bränslepumpen - eller mer exakt anslutningen från vevhuset till pump.
Om backventilerna/packningarna havererat kan bränsle komma in den vägen.
Lycka till....det är trångt som f*n att se eller komma åt att åtgärda.

Last edited: