Skicka skoter vid försäljning

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har eventuellt fått en köpare av min skoter. Jag bor i Östersund, köparen i Kiruna. Om det blir affär ska jag skicka den med Bussgods, köparen betalar frakten.

Men...hur gör jag med kvitton, betalning, ägarbyte osv vid en sån här affär?

Har aldrig skickat iväg nån vara jag sålt förut och med en skoter som det ligger lite pengar i vill man ju att det ska gå rätt till så varken jag eller köparen känner sig lurad eller känner nån misstanke.

Tacksam för snabba svar!

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Kontrakt blir nog svårt, ni får diskutera i telefon att skotern säljs via ett muntligt avtal och i befintligt skick. Gällande ägarbytet så skickar du in pappren när pengarna är på ditt konto. När ägarbytet blir registrerat sägs även din försäkring upp. Om han skadar den undertiden får han betala självrisken. Det kan ni också nämna i telefonsamtalet. Lycka till.

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Det är bättre om ni kommer överens via mejl, då är det enklare att visa upp mejlen som bevis vid en eventuell tvist.
Muntliga avtal är väldigt svåra att bevisa.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kan gå att skicka med Flyttfirma, tror jag.
Kan ju vara värt att kolla upp.

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag har använt Internetgirot vid sådana här affärer.
Mkt lätt att göra, det står allt på deras hemsida.
Varken köpare el säljare blir lurad.
Kostar dock 500:- men det tycker jag det är värt.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hur skickade du skotern?
Vad kostade det?
Kan vara bra att veta inför framtida köp/försäljningar.

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Med Bussgods, pris 4200 från Östersund till Kiruna. Var väl ett rätt ok pris med tanke på sträckan runt 80 mil. Enligt Bussgods ska dom snart sluta att frakta skotrar då de kommer att byta ut lastbilarna till mindre. Nu vet jag ju inte om det bara gäller Östersund eller hela landet..

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Med Bussgods, pris 4200 från Östersund till Kiruna. Var väl ett rätt ok pris med tanke på sträckan runt 80 mil. Enligt Bussgods ska dom snart sluta att frakta skotrar då de kommer att byta ut lastbilarna till mindre. Nu vet jag ju inte om det bara gäller Östersund eller hela landet..
Ot: Fick min förra skoter skickad från Luleå till Göteborg för 900 kr... Fast det var med tåg, oförsäkrat... Så ett litet tips, det finns ett nätverk så att man kan få sin skoter skickad med tåg över hela Sverige i mån av plats.