SKIDOO FORMULA Z 670-99. Gnista ena stiftet bara. Hur funkar skiten... vad är fel...

Blomgren

Medlem
6 jan 2009
10
0
1
Mellerud
Har som sagt en ski doo formula z 670-99.

Blir rent av så arg så ja vet inte vad ja heter när jag grejar med skiten.

Problemet: Skiten går inte, gick fint när ja testkörde typ 250 m, kom i fart o stängde av skotern på dödarn.

Försökte dra igång den, inte startar den.

Plockade ur stiften, ingen gnista på något stift. " 1 tändspole- 2 stift. "

Köpte en beg. stator av en här på forumet, skulle fungera sa han, prövade och det funka inte.

Har tagit ur alla kontakter på skotern, enda som är ihopkopplat är, stator & pickup till CDI, och CDI till tändspole. tändspole till tändhattar o och stift.

Köpte ny CDI box, Ingen skillnad. Köpte ny Tändspole, nu har jag svag gnista på 1 stift... VAD FAN GER GNISTA TILL ANDRA?

Någon som kan hjälpa mig med detta fruktansvärt jobbiga problem för jag blir som sagt galen.

Sen alla ni som inte vet eller brukar skruva något själva utan bara tror var snälla o skriv inte här....

Rotax är den sämsta skiten ja vart med om. :mad2:

Blomgren

Medlem
6 jan 2009
10
0
1
Mellerud
jag tyckte jag skrev utförligt i min beskrivning av felet.

ALLA KONTAKTER TILL STOPPAR OCH DYLIKT ÄR URKOPPLADE. ENDAST STATOR,PICKUP,CDI och komplett tändspole är ikopplat................

Jobbar som Industrielektriker i vanliga fall så är inte helt novis på hur sakerna skall fungera, men jag förstår inte hur man kan ha gnista på 1 stift bara när man har samma tändspole båda stiften.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har du bytt stift? Åka 250meter sen stänga av utan att motorn är genom varm funkar inte altid

Blomgren

Medlem
6 jan 2009
10
0
1
Mellerud
Har bytt till en begagnad stator.

sen så köpte jag splirrans nytt följande:

CDI BOX, TÄNDSPOLE, TÄNDKABEL. TÄNDHATTAR, TÄNDSTIFT...

Tycker cdin borde vara så "smart" byggd att den antingen fungerar vid rätt inspänning eller så fungerar den inte... inte att den skickar lite volt till tändspolen om den får dålig inspänning från statorn.

Sitter o funderar på om styrkan i magnetfältet på svänghjulen blivit sämmre pga stötar så att den inte laddar statorn lika högt som den borde...

:blink:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Om det nu inte är så att den stator du fått ändå inte är helt ok..? Annars låter det ju som du kollat det mesta. Kolla så att det inte är nån jordkabel som är lös..då kan man få konstiga fel. Har själv haft en exakt likadan skoter btw

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Har samma fel bytt allt till nya grejer och allt annat urkopplat funkar inte ändå.
Fick du igång skotern och vad var felet