Skidoo Mxz 600 Etec -09

CÄF

Medlem
10 mar 2011
6
0
1
Torsby
Någon som kan tala om vad man ska göra med min maskin för att den ska bli rappare? Gör det mycket om man drevar ner den? Isf, vad ska man köpa?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Variatorkit tror jag ger mer rapphet än nerdrevning men det är ju en början iaf , övre drevet är ju relativt billigt!

Men vill du ha en rappare karaktär i hela registret så är det i variatorn du ska börja! Antingen ett färdigt kit eller

så kopierar du nåns setup som har samma maskin som du.

Jag har tex. Inslagsvarv 4000 , toppvarv 8100-8200 med följande setup (brp 288 rem)

grön/blå primärfjäder
412 ramper , orginal viktpinnar

orginal helix , lila/lila sekundärfjäder

21/45 drevning , 44mm matta

Den går riktigt bra överallt..

Nu har jag en SDI men så stor skillnad kan de inte vara

men bäst vore det om du vet nån som har en bra setup till e-tec

CÄF

Medlem
10 mar 2011
6
0
1
Torsby
Är det svårt att byta drev själv eller? Är det nått speciellt variatorkit som rekommenderas??

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Det är inga problem att byta drevet själv.
Lossa kåpan på kedjehuset genom att ta bort skruvarna som håller det på plats.
Lossa förspänningen på kedjan och ta bort muttern som håller drevet på plats.
Montera nya drevet, muttern(skall dras med momentnyckel, kolla med din åf eller ngn på forumet som har koll på rätt moment) och spänn kedjan(se instruktion i användarhandbok om hur hårt den skall spännas).
Montera kåpan.
OBS: Tänk på att skruvarna till kåpan är lätta att dra för hårt då de verkar vara av självgängande typ. dvs godset är ej förgängat och det är lätt att dra sönder.
Fyll i olja tills det rinner ut ur hålet där pluggen sitter, en bit upp i bakre kanten på kedjehuset.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är ganska stor skillnad på SDI och E-tec.. E-tecen går mkt renare och har bättre svar på hela registret än SDI motorn..den har även mer pulver.
men de funkar garanterat bra med den setup du har..kan hända att han får vikta upp något så den inte övervarvar..

och nej de är simpelt att byta övre drevet.. lossa locket, lossa kedjesträckarn, lossa bulten till drevet..dra ut byt. dit med bulten (använd gärna lite loctite). spänn kedjan med fingrarna..släpp ett halvt varv. på med locket.fyll i ungefär 33cl olja.sen äre bara å köra:)

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
de ska va det lilla då som skiljer i pulver men jo lite kanske då :D men visst funkar det med några gram till alt att det räcker o klicka ner ?