Skidoo Olypique covert 440...

XorcessX

Medlem
20 jan 2008
32
0
1
32
Bräcke
Hej, jag är en 15årig grabb som har en lite hemmabyggd Olympiqe med en Elan Deluxe motor =P Så här är de... Har blivit erbjuden en Yamaha SW 440 motor för 1000kr av en kommpis... den är i fint skick oså... Tanken slog mej att kanske sätta den motorn i Olympiqe shassit?.. Jag menar...
Schassit är från 75-76 o är inte alls stort... så i teorin borde skotern altså gå ganska bra med en 440 motor i den?... vet ej hur många hk de är i den motorn men skulle tippa på 40-50? ... Undrar om de är värt att sätta i motorn i Skidoon?... jag är bara LITE less på Elan motorn, toppar 60 på is och orkar absolut ingenting =/ Men jag vet inte, tänkte fråga er lite mer kunniga om de... är de värt de?, eller kommer schassit ge med sej? =/

Tacksam för svar, Ha de bra! /Basse

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Är det en sw440 är den från 27-ca35hk, nog ska det gå kan bli rigtigt bara, hade sj en arctic cat 500 F/c på ca 47hk i en sm340 från 78, och jag kan nog garantera dig att elanen har nog stadigare chassie än sm:en, så det är bara börja modda, klart lättast om du har ljuddämpare och platta till sw´n så du kan börja nånstans

XorcessX

Medlem
20 jan 2008
32
0
1
32
Bräcke
Är det en sw440 är den från 27-ca35hk, nog ska det gå kan bli rigtigt bara, hade sj en arctic cat 500 F/c på ca 47hk i en sm340 från 78, och jag kan nog garantera dig att elanen har nog stadigare chassie än sm:en, så det är bara börja modda, klart lättast om du har ljuddämpare och platta till sw´n så du kan börja nånstans

Hehe... joo.. O olympique shassit är ganska bra med med glidboggie o allt...altså. de är inget Elan shassi jag har =D utan ett 75as Olymoique shassi... o 30 hästar på den kan nog bli bra =) Tack för svaret ^^

Last edited:

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Aha du har den där med glidboggie och 250 och 340 motor´n, trodde du hade den gamla som såg ut som en elan med 325cc 1cylindrig motor och hjulboggie, men då är jag med

XorcessX

Medlem
20 jan 2008
32
0
1
32
Bräcke
Aha du har den där med glidboggie och 250 och 340 motor´n, trodde du hade den gamla som såg ut som en elan med 325cc 1cylindrig motor och hjulboggie, men då är jag med
Ja precis... ;) vi bytte bort Elan schassit mot de schassit jag har nu ^^ men 340 motorn som ska vara i schassit va vevhus lagren kassa på... så vi satte i Elan motorn i den :rolleyes: går jävligt klent iaf ^^

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Du skulle nog haft sw440:in i elan chassiet osså förlägt den, himmel vilken fin maskin det hade blivit, men nog ska det bli bra med olympicen också men har för mig den är lite bredare mellan skidorna

XorcessX

Medlem
20 jan 2008
32
0
1
32
Bräcke
Du skulle nog haft sw440:in i elan chassiet osså förlägt den, himmel vilken fin maskin det hade blivit, men nog ska det bli bra med olympicen också men har för mig den är lite bredare mellan skidorna

Hehe... joo, funderar ju på att fixa till Olympiquen :D typ sätta på styrhöjjare oså^^ den går faktiskt ganska bra i djupsnö... enda gångerna den kör fast är när motorn inte orka ;) den blir nog frän :rolleyes: