Skillnad på Nytro XTX och förlängd RTX?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon praktisk skillnad mellan en standard Nytro XTX jämfört med RTXer som har blivit förlängda? Är någon av dem att föredra alternativt undvika?

Hur är däparsetupen på de olika modellerna? Vet att RTX Se tydligen hade bättre dämpare original.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Funkar inge vidare o förlänga, geometrin stämmer inte, så varje gång boggien fjädrar sträcks mattan.

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Om man läser på sledtrax så verkar den korta ännu lynnigare efter leden så köp en xtx

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
+ att köpa nått som kom ut från fabrik i de längre utförandet tar bort risken för eventuell fusk skruvning

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jaha, då har man testat 2 maskiner till. Dels en Nytro RTX SE -09:a m 44 mm kammar. Nu var det riktig blötsnö men visst tog den sig fram men det var väl med nöd och näppe. Skulle backa på leden och då grävde den ner sig... Så någon sådan blir det inte. Tanken var väl iofs att förlänga den så till rätt pris så kanske...

Maskin nummer två (jävla handlare att utsätta en för sånt här) var en SRViper XTX.... vad ska man säga om den. Vill ha kanske.... den gick bra, var mer lättkörd än Nytron. Det är tur att den är prismässigt så långt utom räckhåll för min del annars hade den nog stått på gården nu.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja just ja, kom just på en fråga.

Jag har läst att nytro kan kännas ryckig, lite på och av. Så var ju RTX:en som jag testade igår också. Är det något man ska lära sig leva med eller finns det någon standard lösning? Antar att man kan bestycka om variatorn.

Sen rasslade det en del i variatorn och det har jag förstått att de gör men när man motorbromsade blev det ett annat märkligt rassel/vibrationsljud. Är det också normalt? Jag fick för mig att det kom från mattan eller boggien.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Yamaha som vi haft har alltid levt om i variatorn men aldrig strulat eller skjutit rem trotts misshandel (dra pulka heldagar kring inslagsvarv). Så vi vågade inte heller skruva i ett fungerande kit.

Farsan hade en Nytro som gick original, ryckte runt tillslagsvarv men betydligt bättre (läs roligare) i variatorn än renegade 1200 från ski-doo.

Han bytte dock till 1200a för vi lessna på att dra upp nytron (XTX) där 1200an kunde parkera bredvid.

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Ja just ja, kom just på en fråga.

Jag har läst att nytro kan kännas ryckig, lite på och av. Så var ju RTX:en som jag testade igår också. Är det något man ska lära sig leva med eller finns det någon standard lösning? Antar att man kan bestycka om variatorn.

Sen rasslade det en del i variatorn och det har jag förstått att de gör men när man motorbromsade blev det ett annat märkligt rassel/vibrationsljud. Är det också normalt? Jag fick för mig att det kom från mattan eller boggien.
På första frågan, kika i denna tråd:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=53833

På andra frågan. låter konstigt att det rasslar i variatorn. Inget som jag har hört när jag kört nytros. Kolla upp med ÅF om det.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Tack för länken.

Angående rassel i variatorn så är det snarare ett skrammel som jag tycker man läser om lite titt som tätt på olika forum.

Ska väl prova lite fler maskiner antar jag. Skulle vilja testa en XTX i dåligt före och utvärdera lite...

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Hur stor skillnad är det mellan en MTX från -09 och en från -10?

Det jag tror jag har fått fram själv är annan boggie (kanske inte helt oväsentligt), andra fotstöd (smalare på -10).

Är det något mer?