Skillnad på Nytro XTX och förlängd RTX?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon praktisk skillnad mellan en standard Nytro XTX jämfört med RTXer som har blivit förlängda? Är någon av dem att föredra alternativt undvika?

Hur är dämparsetupen på de olika modellerna? Vet att RTX Se tydligen hade bättre dämpare original.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
En XTX beteer sig mycket bättre i fjädringen än en förlängd RTX, de blir inte riktigt som "det ska va". samt att varje gång de fjädrar så sträcker RTXen ut mattan..

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En XTX med andra dämpare är väl det bästa, däremot har jag aldrig upplevt något problem med att en förlängd RTX skulle sträcka mattan?
Men rent generellt är Nytron helt enormt hjälpt av riktigt bra dämpare, framförallt fram.
RTX SE har väl iaf hyfsade dämpare, men skillnaden mot en uppsättning Öhlinare är inget mindre än enorm.
XTX:ens dämpare är i standardutförande riktigt värdelösa vid ledkörnng-tyvärr.
Grannen har en XTX som han bytte framdämparna till Öhlins 46or fram, den upplevs som 50 kg lättare fram (ingen överdrift!) och blev mer konsekvent och stabil rent generellt.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Xtx har samma framvagn som rtx, inte smalare! Jag tycker att rtx med förlängning funkar bättre än xtx. Xtx boggien är tyngre och har sämre dämpare.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Xtx har samma framvagn som rtx, inte smalare! Jag tycker att rtx med förlängning funkar bättre än xtx. Xtx boggien är tyngre och har sämre dämpare.
Inte första gången jag hör detta, har talat med personal på Heds Yamahacenter här i stan och flera av dem har påpekat detta, att den förlängda RTX'en är ett bättre val i lössnö/ledkörning.