Skillnader på nytro genom åren...

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Som rubriken lyder. Vad är det för skillnader på nytro modellerna genom åren?

Det är ju mer eller mindre omöjligt att hitta någon vettig info om dessa maskiner känns det som.

Jag har blivit sugen på att skaffa en nytro då de verkar relativt underhållsfria jämfört med motsvarande 2-taktare. Det jag är ute efter är väl främst en xtx. Men både rtx och mtx är intressanta beroende på pris såklart då det inte verkar så svårt att förlänga en rtx och mtx lär ju knappast va sämre än en xtx i snön.

Det jag har luskat ut hittills är väl att -08 rtx verkar ha bredare fotsteg och annan framvagn och att det är fixat i och med se modellen men jag har inte hittat så mycket mer...

Är det någon modell som har belastats med några problem?
 

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
Som rubriken lyder. Vad är det för skillnader på nytro modellerna genom åren?

Det är ju mer eller mindre omöjligt att hitta någon vettig info om dessa maskiner känns det som.

Jag har blivit sugen på att skaffa en nytro då de verkar relativt underhållsfria jämfört med motsvarande 2-taktare. Det jag är ute efter är väl främst en xtx. Men både rtx och mtx är intressanta beroende på pris såklart då det inte verkar så svårt att förlänga en rtx och mtx lär ju knappast va sämre än en xtx i snön.

Det jag har luskat ut hittills är väl att -08 rtx verkar ha bredare fotsteg och annan framvagn och att det är fixat i och med se modellen men jag har inte hittat så mycket mer...

Är det någon modell som har belastats med några problem?

Vi får inte glömma att det är nya dekaler varje år ^^
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Du får nog svar av några experter snart. Men vad jag fattat ska man sikta på en så ny framvagn som möjligt då det är skillnaden mellan en bäg skoter och en okörbar. (nåja)
Sen exakt när dom fick ny framvagn m.m. vette tusan.

Sen som sagt så skiljer ju dekalerna. ;)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
KalleT: Han ringde mig ca 15 minuter efter att jag la ut frågan ;-) Är det någonting som han INTE har haft :)

Dekalerna är ju viktiga...helt klart...

Känner väl egentligen inte att jag har blivit så extremt mycket klokare tyvärr. 08:eek:r ska man tydligen undvika (och det gäller ju även i andra sammanhan..;-) ) men å andra sidan så verkar det inte allt för svårt att förbättra dem men det kostar tid och en del pengar. Så dyker en -08 upp till rätt pris så skulle jag nog inte tveka allt för mycket. Men det hade inte gjort något om det blev en -10 -11 xtx eller mtx direkt = mindre jobb.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Å andra sidan så kanske man ska dra på turbo direkt...vad man kan se på youtubefilmer så verkar sånna inte behöva varken skidor eller framvagn för de är ju uppe i luften konstant;-) = problem solved!!!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Satan...

Jag provade en Nytro Mtx turbo igår (MCX 190 hk, 162" matta). Det gav ju en viss mersmak. Känns dock som jag vill ha en kortare och lär väl börja utan turbo.... Nu måste jag få bort fyrhjulingen så jag får lös lite pengar till en egen maskin.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lägg till vad det kostar att köpa en färdig med turbo, det är myyyyyycket billigare än att konvertera själv.
En enkel kostnadsberäkning är att du kommer att lägga nästan lika mycket, eller mer, på att få ett turbokit att fungera bra, som själva turbokitet kostar.
Variatorvikter, drivhjul, matta och ev förlängning av boggie-det drar iväg fort.
Dessutom vill mycket ha mer, kör du 190 och provar 240 eller 270 så är det kört sen. ;)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Själv har jag kass impulsköpskontroll. Som tur är så har hon jag delar mitt liv med bättre koll vilket gör att jag troligtvis klarar det :)

Anledningen till att jag tittar öht på nytro är för att det verkar vara en relativt driftsäker maskin. Egentligen började mitt velande i fjol när min Forest fox nöp/skar ihop. Skaffade ny kolv fixade cylinder etc och fick ihop den. Men så kom suget att ha en bekvämare skoter som skulle ersätta foxen. Då stod det mellan Lynx Ranger 49 eller Tundra extreme, båda med 600 e-tec motorn. Tanken var då att sälja ovan nämnda 4-hjuling och foxen och lägga till 20-25000:- för att få en hyffsat fräsch maskin. Sen kom verkligheten ikapp och jag insåg först att vi är ju 5 st i familjen och även om ungarna är nöjda med att åka i kälken just nu så lär det ändra sig. Nästa sak jag insåg var att jag kommer aldrig att ge mig i i skogen på samma sätt som jag gör med foxen om jag har en skoter i 70000:- klassen, det är ren idioti...
Så då tänkte jag att då säljer jag bara 4-hjulingen och köper en billigare maskin som duger att köra led och lite utanför men inte snirkla runt i spenaten.
Jag var väldigt nära att byta den mot en Renegade 800R men dels så drog sig ägaren till den ur i sista sekund och dessförinnan så var jag mer eller mindre mörkrädd över Rotax motorer, i synnerhet 800R modellen... Så efter lite överläggande med mig själv och lite kunnigt folk så kom man väl fram till att nytron är kanske rätt maskin. Dock en aning dyr kanske. Jag lär nog spräcka budgeten är jag rädd men förhoppningsvis inte.

Som det känns så är det en -09 eller nyare XTX som är drömmaskinen. Går inte det så blir det -09 eller nyare RTX och sen kanske den blir förlängd vid senare tillfälle. Där någonstans hoppas jag att jag ger mig.