Skotern stannar när jag trycker på RER backen.

Cuda

Medlem
5 jan 2013
10
0
1
Hejsan, har en Lynx adventure 550 08 och den går som en klocka på hela registret samt tomgång. Problemet är när jag trycker på RER knappen så dör motorn helt.
1 gång på 20 så kan den smälla i gång men i endast 5 sekunder.
Det sitter nya lågfartare i den samt nya stift BR9ES så det kan man ute sluta.
Dock har den bara gått 50 mil sedan 2008 så jag är fundersam om det inte kan vara batteriet för den har stått i en lada varje vinter när den inte körts så kanske batteriet inte är ok.
Kompen är helt perfekt dock så fanns det lite småsprickor i förgasar gummina men inte så att dom var av.
Vet att det finns andra trådar på forumet ang detta men jag chansar med ett långskott ändå om det finns någon som har stenkoll på detta :)

Cuda

Medlem
5 jan 2013
10
0
1
Det spelar ingen roll om den har gått en hel dag eller är kall. Den funkar inte ändå. Den ligger på ca 2000 varv i tomgång och är väldigt lättstartad.
Tycker själv att det skulle vara märkligt om det beror på batteriet, med det finns dom som har haft liknade problem där det varit det felet

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
En polare hade samma problem på sin 550, va en kontakt som va boven.. Ruckade lite på den sedan funkade det:)

Cuda

Medlem
5 jan 2013
10
0
1
Blir inget bättre när jag höjer varven.
Kolla kontakterna kan det vara, jag kollar i morgon:)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blir inget bättre när jag höjer varven.
Kolla kontakterna kan det vara, jag kollar i morgon:)
När vi ruckade på dom två kontakterna (dom stora) som sitter på kabelstammen som går ifrån styret och ner under huven och en till ganska stor kontakt ungefär vid ljuddämparen så funkade backen igen.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
När du ändå far till skotern imorgon, ta med elspray och spraya kontakterna som the darkside pratar om...
Brukar alltid rengöra kontakterna när skumma fel uppstår och det hjälper oftare än man tror, har du tillgång till tryckluft så blås även rent kontakterna

Cuda

Medlem
5 jan 2013
10
0
1
Kollade i dag kontakterna utom i själva handtaget.
Först blev det som vanligt att maskinen dog när jag tryckte in RER knappen.
Sen efter en stund hände inget alls när jag tryckte på knappen. Tog då skotern lätt förbannad och körde efter leden som en galning.
När jag kom hem slog jag utav den och när jag startar den sen igen efter 5 min så funkar backen!!!??? Och sedan har den funkat hela dagen.
Det hela är märkligt:)
Nu ska jag låta den kallna och prova backen igen i morgon och se om det funkar.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är helt övertygad om att det är dålig kontakt i nått kontaktstycke jag, då funkar det ibland och ibland inte.